Monday, November 22, 2010

Selamat Jalan Sayang

Saat sebelum berpisah

Kehilangan atau perpisahan dengan orang tersayang memang menyedihkan. Apa lagi sekiranya orang itu begitu rapat dengan kita, terlalu baik dan tidak menyakiti hati kita. Itu perasaan yang normal sesama insan .... fitrah hidup.

Tetapi macamana kasih-sayang dengan benda tidak bernyawa. Sama juga. Cuma kita tidak akan mendapat respon dari benda yang kita sayang itu. Begitu juga aku. Pada 16 November 2010 yang lalu, aku berpisah secara rasmi dengan kereta kesayangan ku ... sebuah Proton Waja. Kereta ini aku beli pada tahun 2001. Aku merupakan antara kumpulan pertama pemilik kereta ini. Dan setelah 9 tahun digunakan, aku terpaksa mengucapkan selamat jalan kepadanya. Dan aku agak emosional semasa memandangnya kali terakhir semasa Waja dibawa pergi dari rumahku. Perasaan sedih yang bukan dibuat-buat.

Kenapa aku sayang sangat dengan Waja ini. Banyak sebabnya. Pertama sekali jasanya begitu banyak membawa aku 5 beranak ke seluruh pelusuk negara tanpa meragam. Dari Pulau Pinang kami telah dibawanya sehingga ke Perlis di utara dan di Johor di selatan dan Kelantan serta Trengganu di Timur. Sepanjang tempoh 9 tahun ini tidak pernah sekali pun enjinnya meragam. Seingat aku wang ku belanjakan hanya untuk tujuan "wear and tear" sahaja seperti menukar bateri, servis berkala, menukar absorber dan mengecat semula tubuhnya pada tahun 2007.

Macamana tidak timbul sayang ku kepadanya. Dia begitu baik untuk kami sekeluarga dan tentu sekali poket kami. Aku berharap pemilik baru kereta ini akan menjaga Waja dengan sebaik mungkin sebagaimana kami menjaganya selama 9 tahun yang lalu.

No comments: