Tuesday, February 6, 2018

Mini Reunion - 24 Disember 2017

Ini cerita tahun lepas, akhir tahun 2017, baru hari ni sempat nak tulis 😌😌😌

Aku hadir ke majlis  walimatulurus sahabat ku Salmah Hashim di Simpang Empat Perlis. Sebenarnya pada umur macam aku sekarang ni, memang jemputan walimatulurus dari sahabat datang tak berhenti2. Semua pakat2 menerima menantu.

Cumanya aku tak mampulah nak memenuhi kesemua jemputan tu. Aku akan hadir bila faktor kelapangan waktu dan kesihatan mengizinkan. Kali ni timing memang lah cantik. Aku ada jemputan dari jiranku untuk kenduri di Jitra dan Salmah pula di Simpang Empat. Dekat2 je.

pengantin lama berposing di Hotel Bustani, Jitra.
Majlis perkahwinan anak Norliza, jiranku

Semasa menghadiri kenduri Salmah, aku dapat berjumpa sahabat2 yang lama tak bertemu. Kali terakhir perjumpaan kami pada tahun 2015 di Perlis. Jadi pertemuan kali ini memang membahagiakan, walaupun beberapa sahabat pulang lebih awal dan tak dapat menyertai kami kerana ada urusan lain.

Berdiri kiri : Ciksu Suraini, Datin Marina, Zaabariah, Salmah Hashim (ibu
pengantin), Cikgu Wahid dan PakAr Azhar
Duduk kiri : Misi Rosilawati dan Cikgu Wan Fadzini

Wajah bahagia bertemu sahabat setia

Setelah selesai kenduri... aku, Abah dan Kakngah menginap di The Garden Hotel Kangar. Tak berbaloi datang jauh2 ke Perlis dan terus pulang hihihi. Perlis ni food heaven. Malamnya Kakngah open table makan seafood di Kompleks Makanan (KOMA) Kuala Perlis. Lepas lah kempunannya nak makan mentarang bakar.

mentarang bakar, isi besar dan juicy
ikan terasa sangat fresh

Keesukan harinya dalam perjalanan pulang ke Pulau Pinang kami singgah membeli laksa D'Adna  Kuala Perlis untuk dibawa pulang. Untuk tengah hari kami singgah makan di Kuala Sanglang. MasyaAllah sedapnya gulai temenung dia. Dengan sotong celup tepung, udang besar goreng kunyit, sayur-sayur, keli goreng serta gulai temenung 3 ekor serta minuman .. harganya baru RM44. Murahnya. Alhamdulillah.





Apa pun.. sebagai pencinta alam sekitar... aku memang rasa bahagia dan teruja sangat menikmati pemandangan indah padi menghijau di sepanjang jalan merentasi negeri Perlis, Kedah dan Pulau Pinang. SubhanaAllah.

Salah satu lot kedai ini dulu pernah menempatkan Bank Bumiputra .. itulah
nyawa  kami  pelajar asrama, setiap bulan beratur di kaunter
untuk ambil duit Biasiswa Persekutuan. Waktu tu belum ada ATM machine

Pejabat Pos yang banyak berjasa, dulu2 nak pos surat pada Emak atau Apak
mesti datang ke sini. Nak tukar postal order jadi duit pun di sini (huhuhu)

Pemandangan sawah indah antara Jitra dan Simpang Empat

Pemandangan sawah indah dalam perjalanan ke Kuala Sanglang

Monday, December 18, 2017

Selamat Tinggal (Pamit) - Broery Marantika



Lirik lagu: Selamat Tinggal (Pamit)
Ijinkan aku pergi
Apalagi yang engkau tangisi
Semogalah pengganti ku
Dapat lebih mengerti hati mu

Memang berat ku rasa
Meninggalkan kasih yang ku cinta
Namun bagaimana lagi
Semuanya harus ku jalani

Selamat tinggal ku doakan
Kau selalu bahagia
Hanya pesan ku
Jangan lupa kirimkan kabar mu
Bila suatu hari
Dia membuat kecewa di hati
Batin ini takkan rela
Mendengar mu hidup menderita

Dialog : Sayang walau kemesraan kita sesaat cuma
Namun kau tetap di hati
Ku iringi kepergian mu dengan ikhlas hati
Semoga kelak kita kan bersatu lagi

Dialog : Selamt tinggal... kasih
Selamat jalan... sayang

*************************************************

Entah kenapa hari ni hati aku tiba2 jadi rindu apabila mengingati penyanyi kesayangan ku... Broery Marantika. Sejak dari zaman gadis ku semasa di sekolah menengah, nyanyian Broery sentiasa aku nyanyikan.  Dan kini aku berkongsi meminati lagu2 nyanyian Broery ini bersama2 Abah. Hrmmm Abah boleh melalak sorang2 menyanyi lagu Widuri dengan nada sumbangnya. Hahaha ... tak kisah lah Abah, asalkan sayang bahagia 💖💖💖💖

Zaman anak dara dulu2 .. biasalah kalau jatuh hati pada penyanyi pujaannya. Kenapa aku minat sangat dengan Broery?  Dia bukanlah penyanyi yang kacak. Tapi kemerduan suaranya dan auranya yang sukar ditepis.

Dan aku antara yang menangisi pemergiannya pada tahun 2000.  

Untuk generasi baru yang kurang mengenali Broery,  BACA di sini untuk cerita ringkasnya.


Lumut Tempat Menarik (9 -10 Disember 2017)

Baru2 ni aku dan Abah bermalam di Lumut. Sebenarnya Lumut dekat jer dengan kampung asal ku... lebihkurang 30 ke 45 minit perjalanan jer. Tetapi sebab dekatlah aku tak pernah beri perhatian kepada keistimewaan Lumut. Bagi aku Lumut cuma sebuah pekan kecil tempat pelancong menaiki feri untuk ke Pulau Pangkor.

Bila sebut Lumut juga, aku pasti teringat kepada Pangkalan TLDM, ikan bilis mata biru serta limbungan tempat feri Pulau Pinang dibina. Hihihihi ...

Kesempatan bermalam di pekan pelancongan kali ini memberi aku peluang untuk meninjau pesisiran Lumut yang sangat indah. Memandangkan sekarang cuti sekolah, aku memang menghadapi masalah untuk mendapatkan hotel. Cari punya cari akhirnya dapatlah sebuah bilik double bed di Ritz Hotel Lumut. Hotel ni cantik dengan kelengkapan yang bersesuaian dengan harga bajetnya. Setiap bilik ada peti sejuk, peralatan membancuh kopi, safety box, hair dyer dan lain2 kelengkapan asas. Harga termasuk makan pagi untuk 2 orang. Hidangan nasi goreng, bihun goreng, roti bakar, kacang panggang, bubur nasi, cereals, minuman panas dan sejuk serta buah tembikai cukup untuk membuat pelanggan hotel berpuashati. Kalau nak komplen pun ialah tentang ruang bilik yang sangat terhad, hingga amat sukar untuk menunaikan solat.

Nak certa panjang tentang Lumut  ... jom kita tengok gambar.

Petang 9.12.2017 (dalam 6 petang sampai malam)

Lumut waterfont ... ramai yang ambil angin. Cuaca redup jer

Ada live band lagi... hiburkan pengunjung dengan lagu2 pop yeye ... hihihihi

Sunset ... awan hujan pun dah penuh di langit. Guruh pun dah menderum2

Lumut  pekan kecil yang penuh dengan pelancong tempatan di musim cuti sekolah ni

Ikan bilis pelbagai gred.. mak aii mahal2 belaka, apalagi bilis mata biru

Pagi 10.12.2017 (dalam pukul 8 pagi)

Ketam beso, kerang beso ... di jeti nelayan bersebelahan jeti bot ke Pulau Pangkor

Cantik imej hidupan laut disusun sedemikian rupa


Bahagian tepi bangunan pejabat pelancongan

Bot2 nelayan banyak berlabuh di sini

Tumpang posing yer tokei ... jejambat dari daratan ke bot

Lantai dataran waterfront dihias dengan pelbagai imej... menyebabkan kita berjalan jauh pun
tak terasa erana asyiknya memandang keindahan  imej2 tersebut. My favourite .. imej ikan  lumba2

Friday, December 8, 2017

Soun Goreng aka Bihun Siam

Resipi yang nak aku kongsi kali ini adalah resipi warisan keluarga Abah.  Aku diperkenalkan dengan resipi ni kira2 20 tahun yang lalu.  Sayangnya aku tak pernah menulis di mana2 pun tentang resipi ini. Apa bahan diguna, berapa banyak bahan diguna dan cara2 memasaknya tak pernah direkodkan. Cuma aku perhati macamana cara ianya dimasak dan ikut membantu semasa makanan sedap ni dimasak Main ingat2 gitu je.

Sadisnya aku seorang jer yang sering memasak resipi bihun siam ni.  Adikberadik Abah semua tak tau macamana cara nak memasaknya, sebalik bertanya aku.. menantu dalam keluarga ni.

Lebih sedihnya orang2 tua yang mahir memasak resipi ni semua dah meninggal dunia atau tua dan hilang ingatan. Al Fatihah untuk Allahyarham Tok Ayah Haji Hasbullah, Allahyarhamah Tokcak Hajjah Sofiah dan Toksu Hajjah Maimunah yang kini mengalami sakit lupa. Halalkan ilmu ini dan semoga menjadi sedekah jariah buat kalian.

Sebelum aku pun pergi ke "alam sana", elok aku catatkan resipinya di sini. Semoga jika ada anak2 yang merindui masakan ni kelak, ambillah di sini sebagai panduan. Cuma kena pandai2 adjust lah, sebab tak dapat nak beri sukatan yang jelas.

BAHAN

1 paket Souun  500 gram direndam hingga lembut
15 tangkai Cili kering (*) - buang biji dan rendam (kalau tak suka pedas boleh kurangkan, kami semua suka pedas hihihi)
10 biji Bawang kecil (*)  - hiris kasar
5 ulas Bawang putih (*)   - hiris kasar
Halia (*)   -   sebesar ibu jari hiris kasar
3 sudu makan Udang kering (*)  -  direndam
Santan segar  -  RM5 (wajib guna santan segar supaya dapat menghasilkan tahi minyak)
1 mangkok Lauk samada ayam atau daging dipotong kecil2 atau udang kecil. Aku lebih suka udang dan daging sebab rasanya agak istimewa. Nak guna banyak mana ikut suka.
Pes asam jawa
Kicap manis pekat
Garam
Daun kucai   -  segenggam dihiris sepanjang 1 inci

HIASAN

Telur dadar dihiris nipis2
Limau kasturi
Cili merah atau cili padi dihiris halus
Daun salad dihiris halus

CARA MEMASAK

Semua bahan bertanda (*) disatukan dan disagai (goreng tanpa minyak) hingga berwarna coklat. Selepas itu ditumbuk hingga lumat. Atau guna food processor jer. Tapi tumbuk lagilah sedap sebati. Tak boleh guna blender sebab blender perlukan air untuk melumatkan bahan2 tersebut

Masukkan santan dalam kuali dan gunakan api yang kecil. Kacau santan sekali sekala. Proses ini mengambil masa yang sangat lama. Santan dijerang sehingga bertukar menjadi minyak dan membentuk tahi minyak. Bersabar banyak2 yer 😃😃😃😃

Biarkan sehingga tahi minyak garing. Selepas itu masukkan semua benda yang dilumatkan tadi. Kacau lagi sehingga garing. Masukkan lauk2 yang dipilih. kacau sehingga lembut. Kalau gunakan daging muda dan lembut, tak perlu direbus terlebih dahulu

Tambahkan kicap manis dalam 4 sudu besar, pes asam jawa sesudu besar dan garam ikut kesesuaian. Masukkan sooun dan kacau tanpa henti.  Pastikan semua sambal tadi rata meliputi sooun.  Gunakan api sederhana besarnya. Kacau sehingga sooun bertukar warna menjadi jernih. Masukkan daun kucai, kacau hingga rata.



Setelah mendapat rasa dan tekstur yang diinginkan boleh tutup api dan hidangkan bersama bahan hiasan.

Yang pastinya sooun ini akan lebih meresap mesra sambal tersebut setelah beberapa jam. Kalau masak malam ni, pagi esuk lagi sedap rasanya.

Monday, November 27, 2017

Perjalanan ke Selatan (4)

Seawal 5 pagi aku dah bangun. Selepas solat, aku bergegas ke dapur. Hrmmm lengkap ada kuali non-stick, sudip, pinggan mangkuk dan minyak masak. So menu pagi ni scramble egg dgn mayonis dan nescafe 3in1.  Hrmmm lapar2 ni jadi sedaplah sangat.

Pukul 7.15 kami bergerak ke PICC. Kakngah tak ikut sama sebab kad masuk ke dewan konvokesyen cuma untuk aku dan Abah saja. Kami berebut2 bersama2 orang yang nak masuk kerja di pejabat2 kerajaan sekitar Putrajaya. Pagi ni sistem waze ni baik, terus ditunjukkan kami ke PICC.  Aku bimbang kalaulah jadi macam kelmarin, jenuh dibawanya kami sesat meraban ke mana hala.

Sebelum masuk ke dewan kami singgah di gerai yang menjual flower bouquet.  Mahal2 juga bunga yang dijual, paling murah pun RM60.  Setelah memilih bouquet yang berkenan di hati, kami terus bergerak menuju ke dewan konvokesyen. Rupa2nya kami dah terlambat.. bahagian tempat duduk hadapan sudah penuh belaka.  Duduklah kami di kerusi bahagian atas. Tapi okaylah juga kedudukan ni, kerana perarakan masuk graduan, tenaga pengajar dan VIP semua lalu betul2 di hadapan tempat duduk kami.

Acara bermula tepat jam 8.00 pagi.  Yang menariknya permainan muzik cakelempungnya berbeza dengan irama yang biasa aku dengar semasa konvokesyen universiti Kaklong dan Kakngah dulu. Muziknya dimainkan secara rancak dan bukan mendayu2 walaupun lagu2 traditional saperti sekapur sireh, ala canggung, nina bobo dsbnya.  Tidaklah terasa bosan menunggu lama sehingga majlis selesai.

Perarakan masuk .. tersenyum riang jer cik puteri ni

Tahniah sayang

Selesai satu tahap.. harap teruskan lagi pengajian

Skrol diploma disampaikan oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, YB Dato Seri Ismail Sabri bin Yaakob.  Kadang2 aku merasa sebab melihat ramainya anak2 kita beratur dengan wajah kegirangan meraikan kejayaan menggenggam diploma dan ijazah. Hati aku berdoa semoga mereka semua jadi insan berguna yang bukan saja bahagia dalam kehidupan mereka sendiri tetapi juga tidak lupa untuk membahagiakan ibubapa masing2. Aku benar2 sebak semasa 3 situasi ini :
  • penyerahan skrol diploma kepada seorang graduan yang meninggal dunia pada bulan Julai lepas. Betapa tabah ayahnya naik ke pentas menerima skrol bagi pihak anaknya.  Semoga roh Allahyarham tenang di alam barzah. Al Fatihah.
  • upacara tunduk hormat graduan kepada para pensyarah yang telah mencurahkan ilmu sepanjang 3 tahun pengajian mereka
  • upacara tunduk hormat graduan kepada semua ibubapa yang hadir di majlis konvokesyen ke-34 ini. Ramai ibu2 terutamanya mengesat airmata terharu kerana diberi penghormatan sebegitu

Majlis tamat pada pukul 12.45. Hrmm mujur aku dah minta izin keluar pukul 2 petang dari pemilik homestay tu.  Selepas sesi bergambar dengan Puteri Bongsu, aku dan Abah pun turun ke tempat parking. Allah hu Akbar.  Aku dengan Abah sama2 tak cam di mana kami park kereta kami semasa datang tadi.  Memanglah kami tau kami park di bay 3G.  Masalahnya kami tak jumpa tiang2 bertulis G. Tiang2 D,E,F, H jumpa pulok.  Nak tanya orang pun mereka semuanya baru kali pertama datang ke sini.  Aku cuba bertenang, tarik nafas panjang2 dan berselawat 3 kali serta berdoa memohon bantuan Allah. Dengan izin Allah diilhamkan kami menuju terus ke satu kawasan agak terlindung di belakang tangga... yesss nampak tiang2 bertanda G.  Alhamdulillah. Bepeluh2 basah seluruh badan kami.  Fuhhhhhh!!!

Di homestay kami mandi sepuaas2nya dan solat. Barang2 telahpun disusun di depan pintu oleh Kakngah.  Destinasi seterusnya ialah mencari tempat makan. Dah pukul 2.30 petang... perut dah menyanyi macam2 lagu keroncong.  Kami singgah di foodcourt dan makan nasi ayam, teh ais limau dan apom balik... baru lega rasanya. Alhamdulillah.

Kami bergerak semula ke PICC untuk menjemput Puteri Bongsu. Dia sudah selesai bergambar dengan kawan2 nya serta memulangkan jubah. Dalam perjalanan dari Putrajaya ke utara,  hujan turun dengan lebatnya. Kakngah terpaksa memandu perlahan2.  Memandangkan Puteri Bongsu belum makan, kami singgah di RnR Sungai Buluh untuk makan Satay Kajang pulak.  Kami berehat hampir sejam di sini sebelum meneruskan perjalanan.

Sepanjang perjalanan hujan masih turun. Sekejap lebat sekejap renyai.  Persinggahan seterusnya di RnR Bukit Merah untuk makan malam dan solat. Berhenti lagi satu jam di sini.  Kiranya perjalanan kali ini memang santai ... jalan2 untuk konvokesyen sambil berziarah dan makan2 ajer.  Hihihihi

Alhamdulillah kami selamat tiba di rumah kami di Perai tepat jam 10 malam. 

Tahniah anak mama si Puteri Bongsu.