Thursday, October 4, 2018

Makatul Mukarramah (23 - 29 Mac 2018)

Sepanjang berada di Tanah Suci Mekah kami menginap di Hotel Anjum, sebuah hotel baru yang terletak betul2 di hadapan bangunan baru Masjidil Haram. Memandangkan bangunan tambahan masjid ini belum siap sepenuhnya, kami terpaksa berjalan hampir 160 meter untuk masuk melalui pintu yang tertulis "Access door for ehram". Hanya wanita dan lelaki yang memakai ehram sahaja yang dibenarkan melalui pintu ini dan masuk ke dataran Kaabah. Ini menjadikan dataran Kaabah tidak begitu sesak dan kami dapat menghabiskan pusingan tawaf dalam waktu yang singkat. Keadaan dalam Masjidil Haram kelihatan agak kelamkabut, di sana sini tertutup dengan besi dan papan bagi menghalang jemaah masuk ke kawasan2 tertentu.

tenang diri ini berada di tempat mulia ini

Jemaah lain yang tidak menunaikan umrah atau memakai ehram dibenarkan masuk ke Masjidil Haram melalui mana2 pintu tetapi tidak dapat masuk ke dataran Kaabah kerana laluan ditutup. Keadaan ini berlaku kerana kerja2 baikpulih dataran Kaabah sedang dijalankan sebagai persiapan menyambut Ramadhan yang akan datang. Keadaan ini juga menyebabkan jemaah lelaki yang tidak memakai ehram terpaksa melakukan tawaf sunat sunat di laluan tawaf tingkat 1 atau 2. Memang jaraknya jauh berkali ganda berbanding jika bertawaf di dataran Kaabah.

dataran Kaabah pada pagi hari agak lengang, tapi cahaya matahari memang terik

Saiee pada waktu malam memang padat,
aku teringat saat menunaikan ibadah haji dulu

Alhamdulillah sekatan ini berakhir di hari ke-3 kami berada di Mekah. Selepas dari tarikh itu, kami bebas masuk ke Dataran Kaabah melalui mana2 pintu pada bila2 masa sahaja. Pilihan kami tentunya Pintu King Fadh No 79. Syukur sangat dengan nikmat yang Allah kurniakan kepada kami ini dan tentunya peluang ini tidak kami persiakan. Setiap malam setelah selesai solat Isya', kami balik ke hotel untuk makan malam dan merehatkan diri. Pukul 10 kami pergi semula ke Masjidil Haram untuk tawaf sunat dan beriktikaf di dataran Kaabah dengan penuh tawadduk.. aman tenteram sekali perasaan ketika itu sukar untuk diceritakan.

Air zamzam ... minuman yang sentiasa ku minum

suasana dalam masjid pada jam 11 pagi

Makcik bersama pemuda Bangladesh

Sepanjang berada di Mekah, aku dan Ein akan pergi ke Masjidil Haram pada setiap waktu solat. Cuaca di Mekah ketika ini masih dingin, angin selalu bertiup kencang terutama pada waktu malam hari. malah kami pernah tertembung ribut pasir semasa dalam perjalanan ke Hudaibiyah dan semasa dalam perjalanan ke Jeddah. namun pancaran matahari terlalu terik sehingga memaksa kami memakai sunglass. Walaupun hotel terletak tidak begitu jauh dari masjid, tetapi Makcik tidak mampu untuk ke masjid pada setiap waktu solat. Dia akan pergi ke masjid hanya untuk menyelesaikan umrah dengan mengupah pekerja2 yang menawarkan khidmat menolak kerusi roda. Bayaran dari bilik, ke Masjidil Haram menyelesaikan tawaf dan saie dan kembali semula ke bilik ialah 300 Rial

This photo of Grand Mosque is courtesy of TripAdvisor

Semasa di sini juga, aku sempat menunaikan beberapa kali solat fardhu di bangunan baru Masjidil haram yang telah dibuka untuk kegunaan jemaah yang semakin meningkat jumlahnya dari sehari ke sehari. Cantiknya binaan masjid ni... Subhanallah. Mungkin setahun lagi keseluruhan bangunan baru ini akan dibuka. Waktu itu kelak betapa luasnya Masjidil Haram yang menjadi dambaan jutaan umat Islam untuk mengunjunginya.

Credit to Rose Lina (member FB)

ruang dalam bangunan tambahan Masjidil Haram

Semasa berada di sini, pihak Al Quds telah mengaturkan siri lawatan ke beberapa tempat menarik seperti ke Arafah dan Jabal Rahmah, Mina, Mudzalifah, Jabal Nur (kami tidak dibenarkan masuk ke kawasan ini, hanya melihat dari jauh sahaja kerana kawasan ini menjadi kawasan larangan Arab Saudi), Hudaibiyah dan Muzium Dua Masjid Suci.  Setiap kali balik lawatan, kami akan singgah di Miqat Hudaibiyah dan Tanaem untuk berniat Umrah.

Jabal Rahmah ... tiang2 di sekitar dataran ini menyemburkan air dingin (mist)
untuk mengurangkan kepanasan yang membahang

Perancangan pembesaran Masjidil Haram - model ditempatkan di muzium

Pintu Masjid Nabawi - terdapat di muzium

Kesan sejarah Masjid Hudaibiyah

shopping di Hudaibiyah

bas yang membawa rombongan kami. Selesa sangat sebab
tempat duduk ada 40, jemaah ada 30 jer hihihi

Aiskrim ... mmg sedap sangat makan semasa kepanasan di Jabal Rahmah

Masjidil Haram dan persekitarannya memang sudah jauh berubah berbanding semasa kedatangan ku pada tahun 2011 dulu.  Dataran masjid sudah semakin menarik. Kini telah terdapat banyak tempat wuduk dan locker menyimpan barang di persekitarannya. Banyak escalator dipasang di dalam masjid untuk kemudahan jemaah.  Perkhidmatan menyewa kerusi roda ada di sekitar dataran masjid. Polis wanita pun sudah tidak segarang dulu😁😁😁😁, malah lebih ramah dengan memberi salam kepada kami.

Di hadapan dataran masjid penuh bangunan2 tinggi yang baru dibina. Tidak ada lagi hotel kecil satu atau dua bintang. Aku tercari2 di mana perginya peniaga2 kecil yang menjual minyak wangi, tasbihd, jubah dan lain2 barang untuk kami beli sebagai buahtangan untuk keluarga di Malaysia. Tiada!! Yang ada cuma butik2 di dalam hotel yang meletak harga yang mahal teramat. Rupa2nya peniaga2 kecil  ini telah diarah berpindah ke kawasan lain kerana kedai2 mereka terpaksa diroboh untuk memberi laluan kepada pembangunan kawasan sekitar Masjidil Haram. Kerana semua dah sakit kaki, tak mampulah kami bertawaf mencari tempat shopping tu.

Paling ketara sudah tiada lagi pengemis yang menunggu kita di laluan ke masjid. Tiada lagi peniaga kulit hitam yang menghampar kain dan meletak barangan jualan mereka di laluan ke masjid.

Alhamdulillah Hotel Anjum sangat selesa untuk kami diami sepanjang seminggu kami berada di sini. Biliknya agak luas dan selesa untuk kami bertiga. Bilik airnya juga luas dan cantik.  Tempat makannya juga sangat luas dan selesa dan nenyajikan menu Asia Tenggara (masakan Melayu + Indonesia). Menunya pelbagai jenis hingga tak tau mana nak pilih hihihi. Lebih bagus kerana di waktu pagi restoran dibuka hingga pukul 10 pagi. Justeru jemaah yang balik lambat dari masjid selepas subuh kerana mengerjakan tawaf sunat, beriktikaf, solat dhuha, membaca Al Quran atau sebagainya tidak bimbang balik lewat dan tiada makanan untuk mereka.

Hotel Anjum .. tempat penginapan kami

Halaman hotel, banyak sette disediakan untuk tetamu bersantai

Ruang makan yang luas dan selesa

Lobi di luar hotel juga luas memberi kemudahan untuk jemaah bersantai sambil menanti bas atau teksi datang mengambil mereka.

Angin bertiup kencang, dengan pasir yang membuat suasana
 menjadi agak kelam seolah2 mendung

Pada pukul 3 petang 29 Mac 2018, setelah selesai Tawaf Wida', kami bertolak  meninggal Kota Suci Mekah menuju ke Jeddah. Ya Allah pilunya hati meninggalkan tempat suci ini. Ya Allah, jemputlah aku ke sini lagi, permudahkan laluan ku untuk kembali sebagai tetamuMu Ya Allah. Murahkan rezekiku, lapangkan kehidupanku, kurniakan kesihatan yang baik, dan jemputlah aku ke sini lagi dengan rahmatMu Ya Allah. Allah hu Akbar, Allah hu Akbar, tak tau bagaimana hendak aku ceritakan perasaanku ketika itu, malah ketika aku menulis ini pun😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭