Saturday, October 6, 2018

Lawatan ke Taif (25 Mac 2018)

Salah satu kelebihan mengikuti pakej umrah Al Quds ialah berpeluang mengunjungi Kota Taif. Taif yang terletak kurang 100 km dari Mekah merupakan sebuah daerah pergunungan berketinggian 6,160 kaki. Perjalanan dari Mekah mengambil masa sejam lebih kerana bas perlu bergerak perlahan mendaki laluan pergunungan tersebut.

Apa istimewanya Taif. Taif merupakan kawasan pelancongan yang sering dikunjungi penduduk tempatan pada musim panas kerana udara di sini sejuk dan nyaman, ala2 Cameron Highland la. Untuk jemaah umrah pula, kita perlu mendapatkan permit sebelum berkunjung ke sana.

Perjalanan mendaki ke Taif, jalanraya lebar dan elok keadaannya.   Kredit Syaza Travel

Bumi Taif sangat subur dan berhawa dingin membolehkan pelbagai jenis tanaman hidup subur. Terdapat banyak ladang buah2an, teh dan bunga mawar di lembah2 pergunungan Taif.

Taif sebenarnya mempunyai sejarah tersendiri pada zaman Rasulullah SAW mengembangkan dakwah Islam. Baginda berkunjung pertama kalinya ke Taif bersama Zaid bin Harithah untuk berdakwah, malangnya kedatangan Baginda ditolak dan dihina oleh masyarakat Taif. Malah Baginda dibaling dengan batu untuk meninggalkan Taif.  Baginda tidak berdendam dengan penduduk Taif malah mendokan agar mereka diberikan hidayah untuk memeluk Islam.

Dua tinggalan sejarah yang masih terdapat di Taif ialah Masjid Kuk atau Masjid Siku. Diriwayatkan di sinilah Rasulullah SAW menyandar tubuh bertongkatkan siku semasa berehat dalam kunjungan kali kedua Baginda ke Taif berlaku mukjizat Allah. Lalu didirikan masjid yang kecil di sini sebagai mengingati peristiwa tersebut.  Kami hanya berhenti di tepi Masjid Kuk dan tidak masuk ke dalamnya kerana tidak dibenarkan.

Masjid Kuk... kecil saja dan terletak di lereng bukit

Tinggalan kedua pula ialah Masjid Ibn Abbas yang didirikan pada tahun 592H. Masjid ini dinamakan sempena nama sahabat serta sepupu yang amat dikasihi Baginda iaitu Abdullah bin Abbas. Maqam Abdullah terletak di tepi masjid ini. Banyak hadith2 sahih yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas atau Ibn Abbas. Malah dari keturunan beliaulah lahirnya khalifah2 dari Bani Abbasiyah. Kami masuk ke masjidnya untuk menunaikan solat sunat 2 rakaat.  Menurut pemandu bas kami, banyak aktiviti khurafat dilakukan oleh pengunjung ke Maqam Ibn Abbas dan telah menyebabkan kerajaan Saudi mengawal ketat pengunjung yang menziarahi tempat2 bersejarah di Taif.

Masjid Ibn Abbas
Kami seterusnya mengunjungi kilang bunga mawar. Subhanallah turun saja dari bas hidung kami telah menghidu keharuman mawar dan merasai kedinginan udara di persekitaran. Disini bunga mawar diproses dari kuntuman2 segar kepada pati mawar yang kemudiannya diproses pulak menjadi losyen tangan, minyak wangi, bedak, sabun dsbnya. Sambil mendengar penerangan dan melihat proses dijalankan, kami dihidangkan dengan teh panas yang direndam kelopak bunga mawar. Hrmm segarnya. Dan tentunya kami tidak melepaskan peluang untuk membeli oleh2 untuk keluarga di Malaysia.

Pintu masuk kilang mawar

Kelopak2 segar bunga mawar pink... wangiiii

Lotion dan bedak wangi2 untuk anak2 dara

Perut pun sudah keroncong, kami seterusnya singgah makan di sebuah restoran yang menyajikan nasi arab lauk ayam. MasyaAllah sedapnya. Bagi aku portion nasi tu memang banyak. Tetapi kelaparan dan keenakan sajian tu menyebabkan aku mampu menghabiskan nasi yang begitu banyak hahahaha.

Sedap... syukur nikmat

Dah lapar ni
Kami kemudiannya singgah di sebuah masjid untuk solat jamak Zohor dan Asar sebelum berkunjung ke Pasar Buah Bandar Asshafa'. MasyaAllah banyaknya buah2an di sini, berwarna-warni, pelbagai bentuk dan segar2 belaka. Aku membeli sekotak delima yang sempat aku bawa balik ke Malaysia. Rasanya sungguh manis, juicy dan bijinya lembut dan tidak kelat.  

Kalau lah ada pasar macam ni kat rumah.. tentu best kan??
 Fresh, manis dan murah

Kami kemudian bergerak untuk pulang ke Mekah. sepanjang perjalanan kami melihat banyak tarikan baru di Kota Taif saperti taman2 tema, bandar yang moden, hotel, kawasan kediaman mewah dan ladang2 di cerun2 gunung. Banyaknya bunga berwarna-warni ditanam di kiri kanan jalanraya.

Tanaman subur menghijau di Taif

Dalam perjalanan pulang, kami singgah sebentar di Miqat Qarnul Manazil untuk memasang niat menunaikan umrah.

No comments: