Sunday, May 14, 2017

Kelantan - Trengganu Dekat Di hati (30.4.2017)

Hari ke-2 kami mulakan dengan mencari sarapan yang sedap2. Biasalah menggunakan khidmat Mr Google untuk cari tempat makan yang recommended.  Kami jumpa Nasi Dagang Kak Pah di gerai No 30, Food Court Pantai Batu Buruk. Punya lah ramai manusia beratur.  Hrmmmm ... rasanya bolehlah tahan.  Ikannya banyak.. kuah pun banyak.  Tapi aku yakin banyak lagi kedai menjual nasi dagang  yang lebih sedap. Di mana yer??

Berator berator ... lewat sikit nasi habis

Selesai sarapan kami bersantai di tepi Pantai Batu Buruk.  Sayang sekali hari ini cuaca tidak begitu baik. Langit dan laut berwarna kelabu... tidak dapat aku mengabadikan  gambar pemandangan matahari pagi yang cantik.

cuaca kelabu jer pagi ni

Seterusnya kami menuju ke kawasan rekreasi di belakang Masjid Tengku Tengah Zaharah di Kuala Ibai. Disebut juga sebagai Masjid Terapung ... masjid ini sangat cantik. Paling aku berkenan tandas berbayarnya yang cantik macam di hotel 5 bintang.

Cantik nya masjid ni

Setelah puas posing2 dan merenung laut kami meneruskan perjalanan ke Dungun. Hati ku berombak2 gembira.  Maklumlah 3 tahun menuntut ilmu di sana, tentulah membawa seribu kenangan. Kenangan kampus lama, kampus baru, pantai Teluk Lipat, pasar malam Dungun, pekan koboi Kuala Dungun,  Blue Lagoon Sura Hujung dan macam2 lagi.

Sepanjang perjalanan banyak gerai2 menjual air tuak, keropok lekor dan lemang di gerai2 tepi jalan. Keropok basah dan kering serta sata dan otak2 banyak dijual di tepi jalan di Marang.  Tapi kami tak singgah pun. Kenyang akibat makan nasi dagang tadi masih belum surut.

Tiba di Dungun ku perhatikan pekan koboi dulu telah bertukar menjadi pekan yang maju. Banyak bangunan kedai2 baru. Tak jumpa dah di mana letak nya kedai makan yang sering aku kunjungi dulu. Tapi bangunan Pejabat2 Kerajaan masih kelihatan sama saperti dulu juga. Tapi terus terang aku merasa kecewa kerana pantai yang dulunya sangat cantik sudahpun hilang. Yang tinggal kini hanya pantai yang ditambak dengan batu2 besar akibat hakisan dan menyebabkan hilang kecantikan aslinya.

Di sepanjang jalan tepi pantai  Teluk Lipat ini
kami sering melakukan latihan kawad Kesatria ...
 kiri kanan, kiri kanan

Kampus lama di Sura Gate pun sudah hampir hilang ditelan arus pembangunan. Hanya tinggal beberapa bangunan lama yang kini digunakan ileh Sekolah Menengah Imtiaz. Dahulunya kampus ini sungguh cantik, dipenuhi rumah banglo papan dalam kawasan yang dipenuhi pohon2 rhu. Umpamanya kami dulu belajar dalam kampus bersuasana resort.  Udara sungguh dingin dan nyaman ketika itu. Sempat aku berada di kampus ni selama setahun sebelum berpindah ke kampus baru.  Untuk keterangan tentang sejarah UiTM Dungun sila klik SINI.

sayu mengintai kampus lama Sura Gate
Kami juga pergi ke kampus baru tempat aku menamatkan pengajian 3 tahun ku. Kampus Sura Hujung ni memang lengkap dengan pelbagai kemudahan moden. Kalau dulu bangunan nya sangat teratur... kini nampaknya begitu padat bagi menampung jumlah siswa yang kian bertambah.

pintu masuk kampus baru Sura Hujung

dulu disebut Blue Lagoon kat belakang tu. tempat pasangan bercinta berdating.
Macam2 kisah mistik pun ada di sini

Aku tinggalkan Dungun dengan hati yang sayu, Tak pasti lah samada masih ada kesempatan untuk aku ke sini lagi. Ya Allah kurniakan aku kesihatan tubuh badan, rezeki yang banyak, waktu yang lapang untuk kembali ke sini lagi. Aamiin.

Dalam perjalanan pulang kami singgah di pantai Marang membeli sata panas2. Kami sekali lagi singgah makan tengahari di Foodcourt Pantai Batu Buruk sebelum pergi ke Pasar Payang.

Pasar Payang yang happening .. gambar ehsan Travelholic Lily Riani. TQ

Waduh ramainya orang di Pasar Payang.  Jenuh bergelut menyelit2 nak membeli kain batik untuk Kaklong. Hihihi nak beranak baru pandai nak pakai kain batik. Selepas tu kami membeli keropok, gula nisan (macam gula melaka) dan sosnya sekali.  Selesai tu dah lewat petang sangat... kami bergegas pulang ke hotel. Tak sabar tak sabar, nak mandi... nak basuh rambut !!!!