Thursday, November 16, 2017

Jalan-jalan ke Selatan (3)

Selepas puas bersarapan dengan nasi goreng sedap dan cucur jagung enak serta bersembang2 dengan Makuda dan Adeel, kami bertolak dari rumah Makuda. Terima kasih Makuda atas layanan istimewa buat kami. Makan mewah, semua benda Makuda nak sumbat kami makan hihihi... mesti dah naik banyak kilo ni walaupun duduk semalam jer di sini. Alhamdulillah. Semoga Allah melimpahkan rahmatNya buat Makuda sekeluarga. Aamiin.

Kami menuju ke TTDI Jaya sebab nak mencari Retoran Nasi Kak Wok.  Punya tersorok kedainya, kami nyaris2 tak jumpa. Mungkin sebab masih awal pagi, pelanggan pun belum ramai di sini. Cepat aje lah kami beli 3 bungkus untuk dikongsi berempat.

Selepas tu kami meneruskan perjalanan menuju ke Putrajaya. Hari ni hari Ahad, orang semua bercuti. Lebuhraya agak lengang. Hihihi semua dok merekot atas katil lagi gamaknya. Sekejap je kami dah tiba ke Putrajaya. Kami terus menuju ke Astaka Morocco.  Di sini ramainya orang berkumpul. Ramai graduan yang baru selesai menerima ijazah semasa konvo mengabadikan gambar kenangan manis bersama keluarga masing2 di sekitar kawasan ini.

Kami dah lapar. Apa lagi, terus cari port yang sesuai dan buka bungkusan Nasi Kak Wok. Waduhh nikmatnya makan waktu lapar dengan hembusan angin yang kuat. Angin petanda hujan akan turun sebentar lagi.  Jommm makan cepat!!

Pekena nasi Kak Wok yang viral tu

Nasi Kak Wok merupakan nasi putih yang dimakan bersama gulai ayam, ayam goreng dan sambal pedas.  Memang pedas pun.

Ada gulai ayam +sayuran, ayam goreng dan sambal

Selesai makan kami bergegas ke kereta. Hujan mula turun. Guruh berdentum2. Sementara nak sampai ke kereta sempat lagi bergambar di beberapa lokasi. Elok aja sampai ke kereta hujan turun mencurah2 dengan lebatnya. Kami pun berehat jer dalam kereta kekenyangan. Nak memandu pun tak berani, sebab jarak pandangan sangat terhad sebab hujan memang  lebat sangat.

Pintu berukir indah...kesenian Morocco

Sebahagian pemandangan indah di Astaka Morocco

Setengah jam kemudian barulah hujan reda sedikit. Berpandukan waze kami bergerak ke Presint 9 untuk check-in di Homestay Awedee. Dua kali pusing la juga baru jumpa 😏😏😏 Ketibaan kami disambut pemilik homestay sebelum dibawa ke penginapan yang terletak di Tingkat 6. Dengan RM170 untuk 3 bilik yang semuanya dilengkapi aircond serta kelengkapan memasak, peti sejuk dan washing machine... memang berbaloi la. Yang pentingnya homestay ni bersih. Aku dan anak2 amat menitikberatkan bab kebersihan ni terutama sekali di tandas.

Alhamdulillah..lega rasanya boleh berehat santai. Dengan perut kenyang, cuaca masih hujan dan tak ada aktiviti petang ni.. kami pun booom,.. pakat melelapkan mata. Tapi hampeh betoi la.. tak sampai sejam tidur, kami dikejutkan dengan orang membuat kerja drilling di rumah sebelah. Bingit betul bunyinya. Hrmmm apa nak buat!!

Pukul 6 petang barulah kami meronda2 pusing Putrajaya. melihat pemandangan di malam hari. Memandangkan masih hujan, kami hanya berpusing2 dengan kereta saja. Nak bergambar pun tak boleh.  Selepas makan malam, kami shopping di mini market berhampiran homestay tu. Kami beli telor, roti, susu dan mayonis., Aku perhatikan kawasan perumahan ni dipenuhi warga Bangladesh dan Nepal. Kedai runcit tu pun depalah tokehnya. Aku pun naik riau pulak, depa ni lebih ramai dari orang tempatan.

Malam ni kami semua tidor lambat, baru nak gosok baju dan tudung. Lepas tu terus berkemas barang siap2. Pagi besuk pastilah kalut.