Monday, June 28, 2010

Sinfully Delicious Food - Thailand

Ini merupakan laksa yang dihidangkan untuk makan petang oleh keluarga Sumalee di Nakhorn Si Thammarat. Laksanya lebih halus dari laksa di Malaysia. Ianya dimakan bersama kuah ikan yang dimasak lemak, ala kuah laksam. Dimakan dengan pelbagai ulaman dan untuk lebih pedas ditambah dengan sambal cili padi. Terdapat rasa masam, masin dan pedas dalam kuah ini.

Pulut dimakan bersama ayam yang digoreng garing. Di atas pulut tersebut ditaburkan dengan rangup ayam. Ini merupakan sarapan pagi yang dijual di Nakhorn Si Thammarat.

Hidangan makan pagi yang disediakan oleh keluarga Sumalee. Roti ini diperbuat dari tepung gandum bercampur ragi dan air yang diperap sehingga naik. Ia kemudian diuli dan dibentuk mengikut kehendak masing-masing sebelum dibakar di dalam oven. Roti buatan sendiri ini mempunyai tekstur yang agak padat dan seketul sudah cukup mengenyangkan.

Roti ini dimakan bersama kuah kacang dan sambal pedas. Kuah diperbuat dari kacang hijau yang dimasak bersama lada hitam. Untuk makan, bawang besar yang dipotong dadu dan sambal akan dicampur dengan kuah ini.

Kuih seperti cucur keria itu pulak rasanya seperti cucur badak. Doh daripada pisang ini diisi dengan sambal kelapa yang pedas dan dibentuk seperti cucur keria sebelum digoreng.

Makan malam di Phuket. Hidangan seperti yang biasa dimakan di restoran masakan Thai di Malaysia - nasi goreng sotong. Tapi sotongnya banyak dan terasa segar. Cuma kurang pedas, cili potong dan sambal belacan pun tidak disediakan.


Mee goreng yang dipesan waktu makan pagi di Foodcourt Patong Beach. Rasanya seperti mee goreng di Malaysia juga - pedas dan basah. Udangnya banyak dan besar. Untuk sepinggan berharga 70 Bath (RM7), ada 6 ekor udang di balik mee.

Makan tengah hari di Phuket. Ada daging masak lemak cili padi (pedas betul), isi ikan goreng berkicap, ulam-ulam, sambal belacan, sayur campur dan ayam masak halia. Nasinya tanpa lauk pun sangat sedap, wangi dan panjang ... maklumlah beras siam.

Kuih jualan penjaja Muslim di Phuket. Ada pulut makan dengan mangga, ada kuih macam serabai tapi makan dengan kelapa parut.

Hidangan tengah hari di Krabi. Ada sotong goreng tepung, udang celup tepung dan ikan celup tepung .. yang semuanya terasa sangat rangup. Menu lain ialah tomyam putih, kerabu mempelam dan ayam pedas yang dimasak dengan beberapa jenis sayuran (antara yang aku kenal ialah bunga kantan, halia dan serai .. he he)


Nasi beriyani ayam untuk sarapan pagi di Nakhorn. Nasi dan ayam sungguh lembut, sedap dan penuh perisa. Tapi yang anehnya tak ada kuah kari atau dalca. Hidangan sampingan hanyalah jelatah timun dan nenas. Samada memang begini cara makan beriyani di Nakhorn atau tuan rumah terlupa membeli kuah gulai??? Apa pun..memang puashati makan nasi ini..enak. Terima kasih tuan rumah.

Hidangan tengah hari di Hatyai. Sayur campur sizzling. Penuh dengan udang, ayam dan sayur-sayuran yang terasa segar.

Daging goreng bijan yang garing dan pedas.

Tomyam ikan yang pedas, tetapi isi ikan ini terasa manis dan segar

No comments: