Tuesday, August 24, 2010

Ngauman Itu

Sudah 3 malam berturut-turut pesawat-pesawat itu melintasi kawasan rumah kami. Masa pilihan ialah jam 2 pagi, 3 pagi atau 4 pagi. Mengaum berulang-alik. Aku tidak pasti jenis pesawat yang terbang itu, yang pastinya jenis yang canggih melintas laju meninggalkan bunyi ngauman yang bingit.

Tapi mesti kah kita marah kerana tidur terganggu? Mungkin bagi ibu yang mempunyai anak kecil, mungkin bagi orang yang sakit dan perlukan rehat yang cukup, mungkin bagi pekerja atau pelajar yang perlu tidor yang nyenyak supaya besuk tidak mengantuk. Tetapi bukan semua orang terjaga, Abah di sebelah ku tidor nyenyak dengan mimpi dan dengkurnya. Tidak sedar langsung. Untungnya Abah mendapat rezeki tidur yang sempurna.

Ahhh..jangan marah. Bukankah operasi latihan ini merupakan keperluan negara. TUDM perlu melatih pilotnya supaya boleh memandu pesawat dalam apa juga situasi, siang atau malam, cuaca naik atau hujan lebat. Ini perihal kepentingan negara. Jangan marah pilot itu. Nauzubillah .. jangan maki hamun mereka, jangan doakan keburukan kepada mereka. Pilot ini hanya menurut perintah ketua mereka. Ketua mereka pula perlu sentiasa memastikan pilot TUDM cekap. Kalau diberi pilihan, rasanya pilot-pilottersebut pun lebih suka tidor nyenyak di rumah masing-masing.

Terimalah hakikat bahawa inilah "kelebihan" membeli rumah berhampiran pangkalan TUDM (walaupun sebetulnya jarak rumah ku kira-kira 15 km dari pangkalan tersebut tetapi perumahan ini merupakan laluan penerbangan pesawat TUDM). Lagipun, bukanlah setiap hari operasi ini berlangsung, mungkin hanya beberapa kali setahun.

sementara itu bersabarlah.

No comments: