Thursday, November 11, 2010

Estet - Mamat Khalid

sinopsis filem estet


Filem ini heboh diperkatakan apabila kalah dalam Festival Filem Malaysia (FFM) baru-baru ini. Hanya mampu membawa pulang Anugerah Khas Juri. Filem ini jadi heboh apabila Pengarahnya Saudara Mamat Khalid secara terus-terang menyatakan rasa tidak puas hati terhadap keputusan FFM yang tidak berpihak kepadanya. Anugerah Filem Terbaik FFM dimenangi oleh filem Magika.

Estet menceritakan kisah dua sahabat baik iaitu Farid dan Shashi yang tinggal di sebuah estet. Kehidupan masyarakat di estet ini sungguh harmoni walaupun terdapat pelbagai bangsa mendiaminya. Walau bagaimanapun, kedamaian mereka tergugat oleh anasir-anasir luar yang mahu melihat estet tersebut bankrap dan dijual kepada pengurusan yang lain.

Ketika inilah semua pekerja estet yang terdiri daripada pelbagai kaum bersatu-padu menyelamatkan maruah estet tersebut. Mereka saling memberi sokongan moral. Semangat setiawan mereka sungguh kukuh tanpa mengenal batasan umur, kaum dan agama.

Secara keseluruhannya filem ini cuba menerapkan semangat 1Malaysia. Nama-nama besar dalam filem ini ialah Farid Kamil, Rosyam Noor dan Dato' Arumugam (Alleycat). Beberapa adegan menampilkan pemandangan estet yang sungguh menarik.

Walau bagaimanapun, penonton berhak memberi penilaian sendiri mengenai setiap filem yang mereka tonton. Bagi aku sendiri, filem ini biasa-biasa sahaja. Tiada yang "outstanding" berbanding dengan filem Magika yang sarat dengan teknik pengambaran menggunakan kepintaran komputer yang terkini, lengkap dengan unsur humor, sedih, suspens serta gembira.

Menurut Kak Ngah, menariknya Estet kerana ada Farid Kamil yang hensem.

2 comments:

Unknown said...

SALAM,
AGAKNYA APA KATA MAMAT BILA BACA N3 INI ! DI AKHIRNYA PANDANGAN ORANG YANG MENONTON YANG LEBIH PENTING

Unknown said...

Harap Mamat menerima pandangan oranglain dengan positif, mungkin beliau boleh mengambil pendekatan baru. Saya suka filem beliau seperti Man Laksa (banyak lagu-lagu sedap)dan Zombie Kg Pisang (kelakar)