Friday, December 2, 2011

Puding Roti Dengan Sos Kastad

Fresh from the oven
Lemak dan manis

Semalam aku teringin sangat nak makan puding roti.  Belek-belek buku resepi, terjumpa 4 atau 5 versi resipi puding roti.  Jenguk-jenguk pulak dalam kabinet dan peti ais,  tengok semua bahan ada.  Tanpa tunggu lama, aku teruskan operasi membuat puding dan Puteri Tengah pula menyediakan sos kastadnya. Hrmmm .... semasa mulut mengunyah puding, hati rasa sedih dan sayu.  Terus hilang selera makan tatkala teringat pada Puteri Sulong.  Kalaulah dia ada di rumah ketika ini, tentu dia tak berhenti makan puding kegemarannya ini.  Ohhhh ... emosional sungguh aku bila teringat kepada Permata Hati  yang jauh dari mata.

Ya Allah,  tabahkan hatiku .... redakanlah perasaan rindu itu. Puteri Sulong sedang bersilat menghadapi mid-term exam ketika ini.  Semoga dia tidak terganggu dengan rasa rindu Mama ini.

Ok ok .... ini adalah resipi puding yang enak ini.

Puding Roti

10 keping roti
2.5  cawan susu segar atau susu rendah lemak (aku guna susu rendah lemak Dutch Lady, nak jaga kesihatan kononnya)
2 camca besar mentega dicairkan
4 camca besar kismis
4 camca besar gula pasir
2 biji telor ayam
1 camca kecil esen vanilla
1 camca besar tepung jagung

Sediakan loyang dan sapu sedikit mentega di sekelilingnya.  Potong atau koyakkan roti kecil-kecil dan atur di dalam loyang hingga padat.  Selang-selikan dengan kismis.  Tuangkan 2 cawan susu ke atas roti dan biarkan terendam selama 20 minit atau lebih untuk melembutkannya.

Campurkan mentega dan gula pasir dan kacau sehingga gula larut.  Masukkan telur dan esen vanila dan kacau sehingga mesra.   Tuangkan ke atas adunan roti tadi.  Kemudian curahkan pula baki setengah cawan  susu dan kismis. Tekan-tekan sedikit sehingga agak padat. Bakar selama 30 minit dengan suhu 180 C.

Sos Kastad

2 cawan susu segar atau susu rendah lemak atau susu cair (aku gunakan 1 cawan susu rendah lemak + 1 cawan susu cair)
3 camca besar gula pasir
1 camca kecil esen vanilla
2 camca besar tepung kastad

Campurkan kesemua bahan di atas dan jerang di atas api yang sederhana.  Kacau perlahan-lahan sehingga kuah menjadi pekat. Sejukkan dalam suhu bilik. (Puteri Tengah buat kuah kurang pekat kerana nak hirup kuah tu,  hrmm macam-macam)

2 comments:

Unknown said...

SALAM,
BEST NAMPAKNYA ! TAK PERNAH MAKAN !

Unknown said...

Salam Dato',

Memang rasanya sedap. Senang dan murah pulak bahan-bahannya. Sebetulnya ada banyak version resipi puding roti nih. Lain kali nak try version lain pulak.