Friday, March 9, 2012

Telekong Dari Bandung

Beg pengisi telekong ... cantik

Semasa memulakan perniagaan Spectrum Creations, pada asalnya aku cuma mahu menjual tudung dan kain pasang sahaja.  Tetapi semasa ke Bandung baru-baru ini, aku jadi tak keruan kerna terpikat dengan telekong yang begitu banyak dijual di Jakarta dan Bandung.  Cantik-cantik dan murah-murah belaka.  Ada pelbagai corak, warna dan jenis kain.  

Mulanya aku membeli hanya 5 pasang telekong, konon nak test market. Tak sangka pula mendapat sambutan dari kawan-kawan FB.  Semua minta aku beli lagi.  Mereka suka dengan corak yang aku pilih.  Sebenarnya aku menyukai telekong berwarna putih.  Langsung tidak aku beli telekong berwarna-warni yang banyak bergantungan di kedai-kedai tersebut.  Memang cantik-cantik telekong dari kain satin ini, tetapi aku kurang menggemarinya. Pertama ianya nampak terlalu fancy, keduanya kain tersebut panas dipakai ketika solat kecuali kita  berada dalam bilik berhawa dingin.

Kalau ada pun bunga berwarna pada telekong putih, aku pastikan tidak terlalu berat coraknya .... bimbang mengganggu ketenteraman mata jemaah lain sekiranya dipakai semasa solat berjemaah di masjid.  Jadi bunga yang dipilih hanya  meliputi bahagian bawah telekong. Bunga-bunga kecil pula terdapat di bahagian bahu.  Yang lebih penting, kain di bahagian yang menutup bahu dan leher adalah 2 lapisan. Tidaklah jarang dan nampak warna kulit sekiranya kita tidak memakai tudung semasa solat.

Ok .... kalau nak tengok koleksi telekong yang ada, bolehlah masuk ke kedai  Spectrum Creations sila klik

No comments: