Thursday, March 22, 2012

Tensionnnn .....


Tension Face 

Dia ni memang cerewet.  Dari hari pertama dia (senang ku sebut Cik X) menghubungi aku menerusi email untuk membeli tudung, aku sudah dapat membaca karekternya.  Pelbagai soalan ditanya. Remeh-temeh pulak tu.  Tetapi berpegang kepada konsep khidmat pelanggan yang aku belajar dulu, pelanggan itu perlu dilayan sebaik mungkin, maka aku pun layan.  Kalau tak layan nanti, dia lari. Rugi satu pelanggan, pelanggan tu rezeki. Lebih teruk kalau dia war-warkan jangan beli dari kedai aku, kes nanya tu.

Setelah hampir 12 email pergi dan balik, akhirnya Cik X bersetuju membeli 3 helai tudung dari aku. Alhamdulillah.  Aku pun bersangka-baik.  Memang itu hak pembeli. Aku pun setuju  ... bukan senang-senang nak keluar duit. Maklum bisnes on-line, pembeli tak boleh tengok kain secara fizikal, boleh tengok visual jer. Tak boleh nak gentel kain tu untuk tentukan ianya lembut atau keras, halus atau kasar. 

Tetapi aku sebagai penjual pun tahu tanggungjawab aku. Aku akan cuba memberi maklumat sebanyak mungkin. Aku tak boleh menipu pembeli kalau mahu mereka datang semula.  Kalau lembut aku sebut lembut. Kalau jarang dan perlu lining, aku akan beritahu.  Cuma kadang-kadang aku menhadapi masalah untuk memberitahu warna sehelai kain secara jelas (aku buta warna ker???).  Setiap warna teras pula mempunyai pelbagai pecahan. Kadang-kadang susah untuk aku menerangkan kerana warna yang ditunjukkan adalah campuran pelbagai warna lain Contohnya warna coklat.  Sekiranya dalam gambar nampak coklat gelap, di luar mungkin warna coklat seperti serbuk milo, atau warna coklat kemerahan, atau coklat seperti warna kayu (kayu pulak ada macam-macam warna), atau  coklat bla bla bla.

Berbalik  kepada Cik X.  Setelah 3 hari barang diterima, dia mula merungut. Warna tak seperti diharapkannya!!!  Jahitan tudung kenapa tak macam ni, kenapa jahit macam tu!!! Waduhhhhhh!!!!  Sabar ajer lah.  Bukan aku yang jahit tudung tu,  memang datang dari pembekal di Bandung seperti itu. Tetapi bagi aku tak ada cacat-celanya jahitan tersebut.  Pembeli lain pun tak pernah komplen, atau mereka malas nak komplen???  Fuhhhh .... aku perlu jaga hati Cik X ni, nanti dia sentap.  dengan Bismillah, aku jawab email Cik X dengan penuh berhemah.  

Itu baru satu masalah.  Belum lagi masalah dengan pembekal.  Kadang-kadang lain yang diminta lain yang datang.  Barang pula tidak diperiksa denga teliti sebelum dihantar, ada yang rosak atau kotor.  Memang aku hantar balik, tetapi proses ini sebenarnya menyakitkan hati aku.  Sepatutnya aku dapat 40 helai tudung, setelah diperiksa mungkin 5 atau 6 reject dan terpaksa dipulangkan.  Walaupun semua komunikasi dibuat secara bertulis menerusi email, tetapi kesilapan tetap berlaku.

Ada juga pembekal yang tidak membenarkan kita memilih corak dan warna yang kita mahu.  Kita hanya dibenar memilih kod jenis kain. Semua corak dan warna mereka yang pilihkan.  Ini yang paling aku bengang.  Terpaksa aku mencari pembekal yang lain  walaupun harga yang ditawarkan jauh lebih tinggi untuk kain dari jenis yang sama.

Masalah juga timbul bila barang ditahan kastam atau  barang lambat tiba sedangkan pelanggan sudah tertunggu-tunggu.  Pembekal boleh bagi macam-macam alasan.  Ohhh .... setelah 3 bulan berniaga ni, baru aku tahu banyak juga rintangan untuk berjaya.  Betullah kata bos aku dulu.  Kamu pergi ke mana pun, buat kerja apa pun, dugaan tetap ada.  Hidup tanpa ada masalah dan dugaan sebenarnya amat membosankan. Otak jadi malas berfikir. Tahap adrenalin kamu jadi rendah kerana tak dicabar.  Jadi hadapilah semua dugaan dengan tenang.  Insyaallah jumpa penyelesaiaan.

Terima kasih bos atas kata-kata azimat tu. Insyaallah aku BOLEH.

No comments: