Tuesday, June 19, 2012

Reunion 26-27 Mei 2012 - Part 5

Ketibaan guru-guru kami sambut dengan peluk dan cium (murid pompuan dengan cikgu pompuan ler, takkan dengan cikgu lelaki kut ... cari nahas).  Airmata kegembiraan dan terharu jelas kelihatan di tubir mata guru-guru tersayang.  Wajah mereka jelas memancar sayang tatkala memandang ke mata setiap anak murid.  Subhanallah ... Ya Allah, Engkau berikan kehidupan yang penuh keberkatan buat guru-guru kami yang telah mendidik kami sehingga menjadi manusia yang berjaya.  Ameeeen.


Awat Cikgu Baharum lebih comel dari hangpa semua??
Selepas itu bermulalah sesi memperkenalkan diri kami kepada guru-guru. Memang kali ni betul-betul ringkas. bagitau nama, duduk kat mana, kerja di mana (jawatan tak perlu bagitau, nak bagitau pun tak pa) dan anak dah berapa orang (pencapaian sebagai seorang ibu dan ayah).  Lepas itu 4 guru dijemput bercakap.

Tuan HM ... sekarang kami dah tak gerun lagi, tapi kami sangat-sangat respek pada cikgu

Dato' Abdul Rahim Abdul Majid dulunya kami panggil Tuan HM jer (Headmaster) kini dah berusia 71 tahun.  Orangnya kecil, wajahnya serius dan suaranya penuh authority.  Dulu nampaknya kelibatnya, semua murid akan berusaha menyembunyikan diri.  Tapi pada hari ini dia bercakap sebagai seorang bapa yang penyayang dan penuh bangga bertemu anak-anaknya.  Beliau masih lincah dan kuat daya ingatannya. Antara ayat-ayat Tuan HM yang mencuit hati kami ialah :

  • dulu anak-anak di depan saja ni renik-renik belaka, tapi sekarang nampaknya semua saiz dah lebih besar dari cikgu-cikgu
  • anak-anak jangan berhenti belajar, belajarlah apa saja, ilmu dunia, ilmu akhirat, saya pun masih belajar untuk PHD. Bila pergi kolej, mereka ingat saya ni professor, pakat nak approach saya
  • nampaknya ramai kalangan anak-anak di depan saya ini adalah pendidik. Teruskan karier murni ini dengan hati yang ikhlas. Esuk kamu pun akan jadi macam saya, merasa sangat bahagia tengok kejayaan anak didik kita
Seterusnya kami mendengar celoteh Cikgu Baharum yang dulunya mengajar Ilmu Alam atau Geografi.  Cikgu Baharum selalu mengingatkan kami kepada budayawan dari Indonesia menerusi gaya percakapannya  yang unik dan tersusun rapi (ala-ala percakapan Rais Yatim).

Pasangan Romeo & Juliet - nampak Cikgu Nuriyati lebih muda dari aku ... isyyy ini tak boleh jadi,
 kena tanya rahsia dia awet muda walau dah ada 3 cucu

Kami kemudiannya mendengar nasihat dari Cikgu Ilyas yang cool. Dulunya beliau dikenali sebagai MC (Master of Ceremony) sekolah.  Semua acara rasmi sekolah dia yang akan pegang mikrofon.  Cikgu Ilyas yang merupakan warden Asrama Putera datang bersama buah hatinya Cikgu Nuriyati yang merupakan warden Asrama Puteri.  Dulu kami selalu mengendap kedua-dua cikgu ni.  Setiap pagi Cikgu Ilyas akan menjemput Cikgu Nuriyati di Asrama Puteri untuk breakfast di dewan makan sebelum bersama-sama berjalan ke sekolah. So sweet.

Cikgu Azizah (kiri - ajar Sains Rumahtangga) dan Cikgu Saayah (kanan) aka Miss Bobby

Tetapi yang paling mencuit hati kami pagi itu ialah ucapan Cikgu Saayah.  Beliau merupakan warden Asrama Puteri yang terkenal dengan garangnya.  Dulu beliau begitu rugged dan bercinta pula dengan seorang lagi warden Asrama Putera, Cikgu Ishak Mahmud.  Zaman percintaan mereka memang hebat, kami panggil pasangan Bobby (waktu ni filem Bobby sedang top di pawagam). Masih terbayang Cikgu Saayah menonggek memeluk pinggang Cikgu Ishak menunggang scrambler setiap hujung minggu untuk dating.  Alhamdulillah mereka sempat menikmati hidup berumahtangga selama 10 tahun sebelum Cikgu Ishak kembali ke rahmatullah. Al Fatihah.  Ucapan Cikgu Saayah dalam dialeg Perlis yang pekat membangkitkan pelbagai nostalgia kami semasa menjadi penghuni asrama.

Cikgu Khalid Dan yang kelakar - masih muda tak ada satu uban pun di kepala walau dah pencen

Antara guru-guru yang berbesar hati hadir bertemu anak didik

Tekun mendengar ucapan 'ayahanda bonda' yang dikasihi

Sebelum acara berakhir, kami menghadiahkan cenderahati buat guru-guru yang hadir diikuti dengan sesi bergambar. Riuh-rendah suasana kami mengusik guru-guru yang nampak lebih comel dan awet muda berbanding dengan anak murid ....hahahaha.  Semasa jamuan teh, kami megambil peluang mendekati setiap guru untuk berbual mesra dan bergambar.

Majlis bersurai tepat jam 1 tengah hari.  Perpisahan kami penuh perasaan pilu. Rasa tak puas bermesra cuma untuk tempoh 24 jam.   Banyak lagi perkara yang mahu dikongsi. Tapi memandang semua telah mempunyai komitmen dan kehidupan tersendiri, perpisahan ini tidak dapat dielakkan lagi. Kami berdoa semoga Allah memberi peluang untuk kita bertemu lagi. Semoga pertemuan yang akan datang, lebih ramai lagi yang dapat hadir.

No comments: