Wednesday, July 4, 2012

Berkelah Di Bendang Man - 16 Jun 2012

Sudah beberapa tahun kami tidak mengatur aktiviti perkelahan. Semenjak anak-anak dah makin besar, semua keluarga sukar berkumpul.  Anak sidia kena tunggu cuti sekolah, anak dia pulak U  tak cuti, dia pulak pergi umrah, dia pulak ada kenduri di sana-sini.  Ahhh, tak boleh jadi, kalau nak tunggu semua available, langsung satu aktiviti pun tak boleh jalan. Kami aturkan juga percutian kali ini. Sapa boleh join, silakan.  Sapa ada hal, minta maaflah, mungkin boleh join lain kali.

Resort kami duduk - 4 unit saling berdepan, mudah nak gossip

Kami google dan risik sana-sini. Keutamaan adalah tempat peranginan di Kedah, Perlis atau Pulau Pinang. Akhirnya terjumpa satu tempat iaitu Keda Resort Bendang Man.  Bendang Man tu di mana?  Nak tau di mana, baca kat SINI.  

Kami tempah 4 buah resort untuk 4 keluarga.  Resortnya baru dan lengkap dengan kemudahan asas seperti bilik air, pendingin udara, TV astro, almari pakaian dan tempat membancuh minuman.  Sayangnya tak der peti sejuk aja.  Tilam dan bantal pun keras lagi. Setiap resort mempunyai 2 katil bujang, 3 tilam dan 3 bantal tambahan.  Memang selesa untuk keluarga 5 beranak.  

Air tangan 5 chef - Prai, Sungai Petani, Gurun, Alor Setar

Emak dengan maktok syok makan, cucu dok merajuk ... heheheh

Setiap keluarga berpakat membawa satu jenis resipi untuk makan tengahari. Sesampai aje kami di resort ini, jam dah tepat pukul 12.45 tengah hari. Apa lagi, kami bentang tikar di tengah halaman antara 4 resort itu dan mula menyuap makanan dengan seleranya. Ada kari ikan, udang goreng kunyit, rendang ayam, daging kicap, bilis goreng dan sayur goreng.  Sekejap jer dah kosong 2 rice cooker bersaiz besar.

nak mandi, tapi air cetek sangat

Opppp ... terlondeh

Selepas berehat dan solat, kami menuju ke kawasan jeram Sungai Chepir yang terletak di hadapan resort kami. Walaupun cuaca panas, air jeram ini sungguh sejuk dan buat kami menggeletar. Memandangkan sekarang musim panas, air jeram agak cetek tetapi arusnya masih deras.  Sambil mandi kami bergurau-senda dan berbual mesra. Tercapailah hajat untuk mengeratkan silaturrahim semua ahli keluarga Abah.

sesi minum petang

Petangnya kami dikunjungi oleh keluarga Pak Tua yang tidak dapat menginap di sini kerana perlu menziarahi ibu mertua yang sakit kuat.  Bermacam jenis juadah seperti murtabak, kuih lapis, karipap dan bengkang dibawa.  Berteman teh o panas dan kopi o kaw-kaw, kami menjamu perut yang sudah kosong semula.  

Makan malam kami simple ajer.  Menghabiskan segala lauk yang masih berbaki.  Alangkah baiknya kalau kami dapat membuat BBQ di sini, tentu sangat berselera makan dalam suasana malam yang sejuk dan sunyi sepi dari hiruk-pikuk kenderaan.  Sembang punya sembang, jam 12 baru kami masuk tidor.

Keesukan paginya kami memasak nasi goreng kerabu dan roti bakar dicicah dengan gulai ikan. Mujurnya Mak Usu membawa dapur mininya.  Rupanya berselera sungguh makan roti bakar cicah kuah semalam. Tak sempat roti nak garing, semua berteriak minta cepat ... hahahha, macam piranha kelaparan.

Kami bermandi-manda lagi selama beberapa jam sebelum berkemas dan check-out pada pukul 2.30 petang.  Perut semua dah lapar, stok makanan pun dah habis, tak mau berlengah lagi kami menuju ke Pekan Jeniang untuk makan tengah hari.

2 comments:

Hazrina Sallehuddin said...

seronoknya =)

mazjahada said...

syok lepak dgn saudara-mara, mengirat silaturrahim, bukan senang nak kumpulkan family serentak