Saturday, August 31, 2013

Selamat Pengantin Baru Zati dan Zodie

Dalam keluarga Abah sudah 5 anak buah mendirikan rumahtangga, sudah 5 kali kenduri. Semua anakbuah yang berkahwin sebelum ini adalah pengantin lelaki atau "mapelei" kata orang Penang.  Jadi perkahwinan Izzati pada 17 Ogos lalu merupakan yang pertama bagi anakbuah perempuan.  Pengantin perempuan atau "ponnu" bertemu jodoh dengan Zodie yang berasal dari Kota Damansara.

Majlis dimulakan dengan majlis akad nikah pada 16 Ogos di Masjid Salman Al Farishi, Bandar Puteri Jaya, Sungai Petani.  Majlis bermula pada jam 5.30 petang. Dengan sekali lafaz sahaja Zati dan Zodie disahkan sebagai suami-isteri. Syukur alhamdulillah.

Debar menunggu tangan digoncang oleh Tok Kadhi

Sah sudah ikatan sebagai suami dan isteri

Pada sebelah malam, kami bertolak ke Hotel Amanpura yang terletak di bandar Sungai Petani. Semua adik-beradik berkumpul dibilik khas untuk mengisi "goodies" yang akan diedarkan kepada tetamu esuk hari serta menyiapkan bunga pahar untuk pelamin. Dalam suasana santai dan penuh gurau-senda, sekejap sahaja semua kerja dapat dilaksanakan.

Dalam kotak ada BOH Tea dan butter cake

Si kecik ni pun turut sibuk menyusun hadiah

Majlis walimatul-urus di Perdana Ballroom, Hotel Amanpura mula berjalan pada jam 12 tengahari pada 17 Ogos.  Seperti biasa, majlis ini amat bererti dalam mengukuhkan ikatan silaturrahim sesama sahabat handai, jiran tetangga dan saudara mara.  Inilah masanya dapat "update" pelbagai maklumat mengenai siapa yang sudah dapat cucu, siapa yang nak dapat menantu, siapa yang sihat, siapa yang sakit, siapa yang nak tunaikan haji, siapa yang dah balik umrah, siapa yang nak berpindah rumah dan sebagainya.  Memang seronok sangat suasana berhimpun beramai-ramai begitu.

Pertemuan 3 generasi ... datuk nenek, ibu dan cucu ... tapi semua
 nenek ni ganteng lagi

Sepupu pengantin perempuan ... giliran siapa  pulak selepas ini

Nenek saudara pun turut hadir meraikan perkahwinan cucu ...
walaupun semua sedang uzur

Buat Zati dan Zodie, Makda ucapkan selamat pengantin baru.  Bersedialah melayarai bahtera perkahwinan. Jadikan hukum agama sebagai pedoman untuk membentuk kehidupan bekeluarga yang harmoni. Semoga jodoh kalian berkekalan sehingga ke syurga. Ameen

No comments: