Tuesday, August 6, 2013

Wali Band ~ Ya Allah



Setiap kita pernah, sedang atau akan ditimpakan ujian.  Tak kiralah ujian dalam bentuk apa sekalipun, samada ujian malapetaka, penyakit berat, krisis rumahtangga, kehilangan sumber rezeki atau diuji dengan harta melimpahruah, pangkat tinggi melangit, kuasa dalam genggaman atau macam-macam lagi. Kadang-kadang tak terfikir pun adanya ujian yang pelik-pelik untuk kita hadapi.

Tapi perlukah kita mengeluh?  Memang sebagai manusia biasa hati kita lemah, iman kita tipis. Kadang-kadang hati akan jadi gundah, lidah akan bertanya kenapa, mata akan menangis tak berhenti.  Tetapi cepat-cepatlah beistifar.  Allah tidak akan menguji kita melainkan kerana Dia amat mengasihi kita.  Mungkin sebelum ini kita lalai, lalu ditimpakan sedikit musibah supaya kita tersedar. Supaya kita cepat-cepat muhasabah diri, bertaubat atas keterlanjuran dan memohon keredhoanNya.  Kita jadi semakin dekat dengan Allah, kita tumpahkan semua airmata dan kegelisahan hati kita hanya kepada Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang.

Mungkin dengan ditimpakan musibah kita cepat menginsafi kekurangan diri. Kita makin mendekatkan diri kepada Allah, melipatgandakan amalan kita. Bukankah janji Allah, orang-orang yang bersabar menerima dugaanNya akan dikurniakan ganjaran pahala yang tinggi dan digugurkan dosa-dosa?  Bukankah itu tanda Allah amat menyayangi kita?

Semoga kita semua tabah menghadapi apa jua dugaan yang mendatang.

Abah dan anak-anak ku ... Mama sedang memujuk hati sendiri, begitu juga Mama harapkan pada kalian.

No comments: