Monday, July 10, 2017

Bizi bizi bizi

Tak mampu la Opah nak update blog ni selalu. Dulu masa tak ada apa2 hal pun memanjang aje blog ni tak terisi. Alasan yang selalu diberi ... tak ada mood, idea tak mai, tak dak cerita menarik nak dikongsi dan macam2 lagi lah. Apalagi sejak dah bercucu nih. Semakin menjadi2 sibuknya, hingga nak buka blog pun dah tak sempat.

Tapi aku akan pastikan FB aku sentiasa bernyawa.. so aku masih boleh berhubung dengan sahabat2 yang jarang bertemu. Masih boleh update info terkini. Sebab FB ni simple jer .. tak perlu nak tulis panjang2.  Sepatah dua kata pun dah memadai.

Sepanjang bulan Ramadhan adalah sangat mencabar. Aku bangun seawal 4.30 pagi untuk persediaan memasak sahur, tahajud, mengaji, bersahur dan solat subuh.  Selepas tu siap membakar tungku dan menjerang air herba untuk mandian Kak Long.

Untuk makan pagi Kak Long cuma makan roti dibakar sapu butter, secawan horlick dan beberapa biji anggor. Pukul 10 pulak dia makan biskut dan minum horlick. Tengahari aku pelbagaikan menu. Ikan bakar, ikan stim, ikan masak asam, sup ikan, bilis lada hitam, dan sayur tumis air atau kerabu ulaman.  Selepas sebulan berpantang aku tambahkan lagi menu dengan ayam bakar, sup ayam, daging goreng lada itam, sup daging dan kari ayam tanpa santan. 

Baby pulak aku mandikan dua kali sehari. Cuaca di bulan Ramadhan kali ini terlalu lah panas, hingga naik ruam2 di tepi muka mulus baby.

Memang aku terlepek keletihan. Apalagi aku kurang berselera langsung untuk bersahur dan berbuka kali ni.  Dalam seminggu aku memasak 5 hari Yang lagi 2 hari tu aku minta Kak Ngah dan Puteri Bongsu beli je di Bazar Ramadhan.  Mahalnya harga semua makanan yg dijual.  Boleh pokai!!! Untuk bersahur tetap aku memasak. Payah apabila selera sendiri yang cerewet... cili padi tak boleh, cili boh tak boleh, cuka tak boleh .. sebab aku ada gastrik yg teruk juga.

Mujurnya Abah banyak membantu. Menantuku Apit pun rajin membasuh sendiri pakaian baby. Kak Long sangat berdikari.  Semua faham dengan keadaan kesihatanku yang kurang memuaskan.

Dugaan paling hebat ialah seminggu sebelum hari raya.  Gigi geraham ku sakit berdenyut2. Pipi pun mula membengkak. Dalam kalut jadual ketat di rumah, aku pergi juga berjumpa doctor. Harapan ku tuan doctor tu ada sentuhan ajaib nak hilangkan sakit gigi ni. Tak tahan sangat2 ni!!! Aduh gigi tu dah retak rupanya dan tak boleh diselamatkan lagi .. tak ada pilihan lain, memang kena cabut huhuhu. Tetapi memandangkan gusi tengah terlalu bengkak dan sakit, aku diberikan antibiotik dan painkiller untuk 5 hari. Kena habiskan dulu antibiotik tu sebelum gigi tu dapat dicabut.

Feveret tapi tak berani nak makan .. kot retak abih gigi Opah kehkehkeh
Blueberry tart .. manih leting, tapi ramai peminatnya

Kemuncaknya aku demam pada pagi hari raya.  Segala persiapan pun aku buat ala kadar sahaja. Dengan bantuan Kak Ngah dan Puteri Bongsu, kami masak rendang ayam, daging masak kicap, kuah kacang, lodeh, sambal sotong dan nasi impit. Ketupat aku tempah jer. Memang tetamu ramai kali ni. Kebanyakannya datang nak bertemu orang baru ... Zulaikha Azzahra.

Tahun 2015 dan sebelumnya - 5 orang
Tahun 2016 - dah jadi 6 orang
Tahun 2017 - dah 7 orang
Tahun 2027 - ??

No comments: