Monday, October 16, 2017

#23 Episod Kunci Pak Beruang | Didi & Friends



Anda semua pernah ke menonton series Didi & Friends ni. Kalau belum, cubalah tonton. Best sangat tau.  Comel2 je watak tu. Colorful lagi. Dan setiap episod ada lagu2 klasik kanak2 yang diubahsuai mengikut keadaan dan keperluan masakini.

Ada lagu Anak Itik Tok Wi, Buai Laju2, Nenek Si Bongkok Tiga, Bongkah Dah Runtuh (saduran dari London Bridge Is Falling Down) dan macam2 lagi.

Series ini diusahakan oleh kakitangan Digital Durian, iaitu sekumpulan anak2 muda Melayu yang kreatif dan berinovatif.  Usaha mereka mengulangi kejayaan cemerlang group Les Copaque Production yang memperkenalkan siri animasi Upin dan Ipin. Ya Allah... rasa hati ni bangga sangat2 tengok hasil kerja anak bangsa ku. Syabas!!  Bagi aku,  watak2 kartun dalam Didi & Friends serta Upin & Ipin jauh lebih menarik dari kartun luarnegara yang ditayangkan di TV.

Sebenarnya aku dan keluarga secara tak sengaja bersua dengan series ni. Maklumlah sebelum ni tak ada anak kecil di rumah ni, kami tak pernah ambil tau langsung pasal kartun2 animasi ni. Satu hari cucu kami Zulaikha menangis terjerit2. Puas pujuk ... tak mau juga diamnya.  Aku buka TV dan kebetulan waktu tu ditayangkan episod BINGO.  Zulaikha terus jer terdiam. Matanya fokus ke skrin TV. Tiba2 mood nye berubah. Terus dia ketawa dan melonjak2 kegirangan.  Hrmmm baby 4 bulan pun dah pandai appreciate idea yang kreatif dan pintar.

Sejak itulah setiap hari ibunya akan merakam siri2 Didi & Friends dan beri Zulaikha menonton. Dia mungkin tak faham apa cerita yang ditayangkan, tapi kecomelan watak2, warna2 ceria dan lagu2 rakyat yang merdu sudah cukup untuk membuatnya girang.  Ohhh Zulaikha.

Selain siri Didi & Friends, Zulaikha kami dedahkan juga kepada siaran TV Al Hijrah pada waktu Maghrib yang dilengkapi dengan pelbagai zikir, azan dan bacaan ayat2 suci. Dia akan fokus sepenuhnya. Alhamdulillah.  Semoga ceq jadi insan solehah dan berjaya dunia akhirat. Aamiin.

Bukan minat hak duniawi aje, tapi pentingkan juga bekalan akhirat na!!


No comments: