Wednesday, August 19, 2009

Kelahiran Kak Long (1)

Tahun 1988 adalah tahun yang membawa aku kepada setingkat lagi pencapaian dalam hidup. Pada 13 Januari 1988 aku selamat melahirkan Kak Long.

Semasa aku diberitahu oleh doktor bahawa aku telah hamil, aku jadi keliru. Hamil??? Aku tak mampu memikirkan bahawa aku akan jadi ibu dalam usia 24 tahun. Mungkin bagi sesetengah orang usia tersebut telah cukup dewasa, tapi aku rasanya tidak begitu bersedia. Aku baru sahaja berkahwin pada bulan Januari 1987, bulan Mei aku telah disahkan mengandung.

Suami pun terkejut, berkali-kali aku memberitahunya ... dia hanya memandangku, agaknya kurang percaya. Setelah beberapa ketika, barulah dia seolah-olah tersedar dari mimpi, dia akan jadi bapa.

Sepanjang tempoh hamil, aku tak banyak ragam. "Morning sickness" pun hanya untuk tempoh 3 bulan pertama. Suami menatang aku bagai minyak yang penuh, sebut sahaja apa nak dimakan, akan usaha dicari. Yang pasti aku cuma mengidam hendak makan nasi dagang. Walau pun ada beberapa gerai menjual nasi dagang, tapi aku cuma mengidamkan nasi dagang Kedai A. Malang nya sehingga 3 kali aku berulang ke kedai tersebut, aku masih gagal mendapatkannya. Ada saja alasan Pakcik yang menjual, "minggu depan datang ari Sabtu, pakcik jual hari Sabtu je". Pada minggu depan pula, lain alasannya, "nasi dah habih, minggu depan datang awal sikit" Minggu ketiga pula ini jawapan pakcik tu "minggu ini tak buat, beras nasi dagang dah habis". Tanpa sedar aku menangis teresak-esak di depan pakcik tu. Dia memandang aku kehairanan. Suami memujuk ku. Di rumah aku menangis lagi, sedih!!!!

Tanpa aku sedar suami telah mengatur untuk abang iparnya membelikan nasi dagang tersebut pada minggu hadapan. Kebetulan pejabat Abang Mat terletak bersebelahan dengan Kedai A. Sudah rezeki ku, pada minggu keempat aku mendapat apa yang aku hajati dan aku makan nasi dagang tersebut dua bungkus sekaligus. Ha, ha,ha...lega rasanya.

No comments: