Tuesday, December 8, 2009

Bulan Ke-2

Ini bulan ke-2 aku jadi suri rumah.

Semua orang sibuk bertanya "You buat apa kat rumah? Buat business ke? Tak boring ke?" dan macam-macam lagi soalan. Itu tidak termasuk yang masih belum percaya keputusan mendadak yang aku ambil untuk berhenti kerja, "Kenapa you tiba-tiba berhenti? Any problem with your new boss? You ada any special plan ke?"

Aku tidak mahu memberi jawapan yang mungkin akan disalah tafsir. Lalu jawapan ku kepada semua orang yang bertanya tetap sama, "I dah bosan bekerja, 25 tahun pergi-balik pejabat. I nak masa untuk diri sendiri, I ada hobi sendiri, ada minat sendiri. Cukuplah 25 tahun tu".

Apa aku buat di rumah? Oh masa selalu cemburu. Sekejap saja pagi bertukar menjadi malam. Rutin ku bermula awal pagi dengan membersih diri, menyerahkan jiwa-raga kepada Yang Esa. Aku berdoa panjang pada pagi yang hening, membaca Al Quran perlahan-lahan. Aku buat ketetapan sendiri, paling kurang 2 muka surat setiap hari. Jangan ponteng.

Aku sediakan sarapan mudah untuk suami dan anak-anak, sebagai lapik perut ke pejabat. Setelah itu aku paksakan diri berjalan keliling taman perumahan ini, 1 jam 4 kali seminggu. Aku tolak ke tepi semua alasan yang membantutkan niat untuk beriadah, sakit kaki, sakit pinggang, sakit kepala, letih, malas dll. Memang tidak mudah memaksa diri setelah bertahun-tahun meninggalkan aktiviti riadah harian ini.

Kemudian aktiviti diteruskan dengan kerja rumah, membasuh, menyidai, menggosok, memasak, mengemop dan bermacam lagi tugas biasa seorang suri. Petang ku agak santai. Aku peruntukkan 2 jam mengadap komputer. Aku ada email, facebook dan blog untuk dikemaskini. Aku sentiasa pastikan masih terus berkomunikasi dengan teman-teman persekolahan, teman-teman pejabat atau saudara mara yang lain. Aku juga sentiasa membaca blog lain untuk memastikan aku tidak ketinggalan maklumat semasa, samada politik, kesihatan, hal-ehwal dunia atau gosip hiburan. Waktu begini juga aku gunakan bagi membaca akhbar sementara menunggu suami dan anak-anak pulang ke rumah.

Waktu terluang ini jugalah aku mula berjinak-jinak dengan pengajian agama di masjid. Selain menambah ilmu, aku juga menambah kenalan. Aku semakin insaf, hari akhir kian hampir. Banyak lagi bekalan yang belum lengkap. Kita perlukan doa sahabat handai apabila memulakan perjalanan 'ke sana' nanti.

Bagi memastikan otak tidak beku...sentiasa tangkas berfikir, ianya mesti selalu diguna, mesti sentiasa diperah. Aku peruntukkan 1 jam setiap malam untuk bermain soduku atau cross word. Memang kadang-kadang aku menjadi malas apabila terlalu susah untu diselesaikan, tetapi aku tetapkan untuk menyiapkan seberapa banyak permainan soduku atau cross word yang aku mampu dalam 1 atau 2 jam. Satu perkara yang sukar untuk dipercayai oleh teman-teman, aku tidak berminat menonton TV kecuali berita dan dokumentari. Sebaliknya masa lapang lebih banyak aku gunakan untuk membaca..apa-apa sahaja, novel, akhbar atau majallah.

Yang pasti...aku mengisi tempoh persaraan ini dengan perkara yang aku suka dan mampu buat. Cuma sesekali aku perlu berperang dengan perasaan malas yang sesekali boleh menyebabkan aku jadi pesara yang tak aktif....pencen tunggu mati!!!!!!!!!!!

No comments: