Tuesday, December 1, 2009

Yang Indah Itu Ketenangan

Sepanjang beberapa minggu ini bila ada masa terluang aku dan Abah suka menonton TV, terutama Astro saluran 106, Khabar Haji. Pelbagai cerita dihidangkan, pengalaman jemaah haji, soaljawab agama, bimbingan haji dan aktiviti semasa jemaah haji di Tanah Suci. Setiap hari kami tidak melepaskan peluang melihat jemaah mengerjakan wukuf, berada di Mudzalifah, suasana di Mina dsbnya.

Dokumentari ini begitu rapat dengan jiwa kami, kami merasa menjadi sebahagian dari jemaah tersebut, kami rasa biasa berada di lokasi-lokasi yang dipaparkan. Masih tidak dapat aku lupakan segarnya kedinginan udara yang kami sedut, harumnya aroma udara di sekitar Masjidil Haram, berserinya setiap wajah yang mengadap Baitullah ... kenangan tersebut.

Sesekali bila ada masa terluang, aku dan Abah akan berdiri di atas bumbung maktab di Shisha. Kami memandang sekeliling. Yang ada hanyalah bukit-bukit batu yang gondol. Tetapi, bukit-bukit itu ditebuk dan dijadikan tempat kediaman oleh penduduk Mekah. Memang tiada yang menarik bagi mereka yang berminat untuk melancong melihat keindahan alam.

Tetapi kenapa umat Islam tanpa jemu berkorban tenaga dan harta-benda untuk datang ke Tanah Suci ini. Bukan sekali, tapi berkali-kali, mengerjakan haji dan umrah. Itulah nikmat yang Allah kurniakan kepada bumi yang barkah ini. Hati sentiasa tenang apabila berada di Masjidil Haram, ketenangan yang sukar diperolehi di tempat lain. Jiwa sentiasa tunduk kepada Allah, berserah sepenuhnya kepada kasih-sayangNya.

Itu yang tidak diperolehi di tempat sendiri. Apabila pulang ke Malaysia, kita kadang-kadang tidak mampu meneruskan amalan yang kita lakukan di sini. Ibadah sunat kian susut, ibadah wajib semakin kurang khusyuk. Lalu hilanglah ketenangan yang diperolehi di sini. Mungkin kerinduan untuk mendapat ketenangan yang hakiki inilah yang menyebabkan kita tidak jemu-jemu untuk kembali ke sini.

Wallahhualam

No comments: