Tuesday, December 15, 2009

Mudzalifah (11 Februari 2003)

Saat tiba di Mudzalifah

Selepas Isya' semua jemaah diminta bersiap-siap untuk bertolak ke Mudzalifah. Memandangkan kami hanya membawa sebuah beg roda yang dihadiahkan oleh Tabung Haji, sebenarnya tidak banyak yang perlu dikemaskan. Beg aku hanya berisi telekong, tuala, sepasang selipar dan tiga pasang baju persalinan. Begitu juga dengan Abah, begnya hanya berisi sepersalinan ihram, tuala, selipar dan 2 pasang baju biasa. Kerana mengikut jadual, Abah perlu memakai ihram sehingga besuk sahaja.

Sedang kami berhimpun di pintu khemah, aku terpandang kelibat Raja Nazrin Shah, Raja Muda Perak. Khemahnya terletak bersebelahan dengan khemah kami. Nampaknya tahun ini begitu ramai orang kenamaan dan selebriti yang aku temui di Mudzalifah seperti Raja Baharin, arkitek terkenal dari Trengganu, penulis lirik Habsah Hassan dan pelawak Zaibo.

Bas tiba pada jam 12 malam. Jalan sangat sesak dan bas hanya dapat bergerak perlahan-lahan. Peluang ini aku ambil untuk melelapkan mata memandangkan telah hampir 24 jam aku tidak tidor. Aku perlukan tenaga untuk ibadah yang seterusnya. Kami hanya tiba di Mudzalifah pada jam 3 pagi. Suasaana begitu dingin. Di sekeliling kami begitu ramai jemaah, semua dengan maksud yang sama, untuk bermalam di Mudzalifah sambil memungut batu-batu kecil. Setelah selesai memungut, kami mengadakan Qiamullail, sementara menanti Subuh. Kali pertama kami bersembahyang di bawah langit Allah, di bumi yang bertuah. Mudzalifah tidak disediakan sebarang khemah. Yang ada hanya tandas-tandas awam. Kami menggunakan tikar-tikar yang kami bawa sendiri. Di bawah tikar hanyalah bumi gersang yang dipenuhi pasir dan batu-batu. Aku memandang ke langit, penuh dengan bintang-bintang bergemerlapan. Sudah lama aku tidak menghayati keindahan ciptaan Allah sebegini. Segera aku panjatkan syukur dengan nikmat yang Allah kurniakan kepada aku selama ini.

No comments: