Saturday, December 11, 2010

Walimatul-urus


Sekarang ini musim tidak menentu. Kadang-kadang hujan, kadang-kadang mendung, kadang-kadang panas. Alhamdulillah, setiap kejadian Allah ini mempunyai hikmahnya tersendiri. Bumi Malaysia subur, rakyatnya hidup makmur.

Naiklah kenderaan setiap hujung minggu, samada di sepanjang lebuhraya atau jalan kampung, dan lihatlah sekeliling kita. Terasa meriahnya. Kereta penuh dengan penumpang berwajah riang. Nak ke mana? Cuti-cuti Malaysia makcik. Oooo ... eloklah begitu. Inilah masanya untuk bercuti setelah setahun berpenat-lelah mencari rezeki. Dapat juga mengeratkan hubungan kekeluargaan. Dapat juga menjana ekonomi para pemilik tempat penginapan, tempat menjamu selera dan tempat membeli-belah.

Atau ... kami ada jemputan kenduri kahwin makcik. Hari ini aje ada 4 jemputan, esuk 5 jemputan. Kenalah pergi, memenuhi jemputan itu wajib. Alhamdulillah, baguslah begitu. Hidupkanlah budaya kita, saling meraikan kegembiraan tuanrumah menerima menantu. Di samping itu dapat juga bertemu sahabat-handai dan saudara-mara yang sudah lama terpisah.

Sepanjang laluan samada di kawasan perumahan atau kampung, terdapat berbagai bentuk bunga manggar serta dengan nama mempelai terpacak di simpang-simpang jalan. Kereta berderetan di kiri-kanan jalan tempat kenduri diadakan. Selang beberapa kilometer lagi satu kenduri. Kadang-kadang dalam satu kawasan ada beberapa kenduri diadakan serentak. Maka terlihatlah betapa ramainya tetamu dengan wajah ceria dan pakaian yang indah belaka melintasi jalan ke sana ke mari untuk ke rumah kenduri berlangsung.

Memang sungguh meriah. Yang pasti rakyat Malaysia sentiasa hidup dalam kemakmuran, tanpa ada rasa takut keselamatan tergugat. Alhamdulillah.

No comments: