Wednesday, January 12, 2011

Grrrrr - Sabar, Sabar

Aku nak cepat. Puteri Bongsu akan tamat waktu persekolahan lagi 20 minit. Tetapi aku masih terkial-kial mengekori deretan kereta yang panjang di hadapan lampu trafik ini. Bunyi hon membingitkan telinga hingga terasa migrin mula menyerangku.

Entah kenapa semua perkara umpama berpakat melambatkan aku. Fuhhh ... aku tak mahu Puteriku tertunggu-tunggu, nanti kalau aku lambat dia akan balik sendiri berjalan kaki. Cuaca begitu panas, beg sekolah pulak berat, kenderaan pulak begitu banyak dan semua tidak mahu mengikut peraturan, paling risau kutu-kutu jalan yang sentiasa bersidai di kiri-kanan jalan ... hrmm semuanya menakutkan aku. Memang sebagai ibu banyak benar perkara yang merisaukan hati membiarkan anak dara di jalanan.

Aku mengambil masa hampir 50 minit di bank. Entah kenapa semua petugas kaunter bank itu mengambil masa untuk memproses setiap transaksi. Sebelum aku ada 4 orang pelanggan menunggu, campur aku 5, terpaksa menunggu 45 minit. Walhal ada 4 kaunter dibuka. Entahlah ... aku pun tak faham piagam pelanggan bank tersebut.

Kemudian semasa mendaki jejambat yang melintasi highway, kereta aku terpaksa merangkak 40 km sejam. Ohhh ... di depan aku ada kereta Kancil dengan label L merah. Waduhhhh. Laluan ini pula hanya boleh dilalui oleh sebuah kereta pada satu-satu masa, tiada lorong memotong. Kenapalah juruteranya membuat rekabentuk begini. Bagaimana sekiranya ada kemalangan atau ada kenderan rosak di atas jejambat ini. Bagaimana semua kenderaan yang berderet di belakang akan bergerak ke hadapan? Entahlah ... aku malas berfikir dalam kedaan kalut dan panas begini.

Lebih malang lagi lampu trafik berhampiran kawasan perumahanku rosak. Trafik menjadi kelamkabut. Semua pemandu tidak mahu bertolak-ansur. Hanya pemandu di laluan utama bergerak laju. Pemandu yang hendak membelok ke kiri atau ke kanan terpaksa memberanikan diri mencelah-celah ... memang umpama mahu membunuh diri. Di mana Majlis Perbandaran? Di mana Polis Trafik. Entah ... aku telah terlalu letih terkejar-kejar dari tadi.

Akhirnya berkat doa dan "sabar" aku sampai juga ke hadapan pintu pagar sekolah Puteri Bongsu 5 minit sebelum loceng tamat persekolahan berbunyi. Alhamdulillah.

2 comments:

Unknown said...

SALAM,
SABAR TU KAN SEPARUH IMAN. ADA RAHSIA ALLAH DI SEBALIK APA SAHAJA YANG BERLAKU

Unknown said...

Setuju Tuan. Itu sebab emak selalu berpesan..buat kerja awal-awal, jangan suka tunggu last minute. Tak le terkejar-kejar ke sana-sini, nanti bila ada halangan cepat hilang sabar. tapi manusia yang lalai selalu lupa. Semoga Allah mengampunkan kita