Sunday, January 2, 2011

2011 - Aku dan Azam Tahun Baru

Dah masuk hari ke-2 tahun baru 2011.

Aaku tak mau buat apa-apa azam baru, selalu tak menjadi. Azam tinggal azam. Dulu aku berazam nak pergi umrah ... tapi tak kesampaian. Tau-tau terlepas ke Beijing dan Phuket pulak. Astagafirrullahhal azim ... Maha Suci Allah Yang Pengampun dan Penyayang. Semoga tahun ini azam tersebut akan tercapai. kenapa tak tercapai pada 2010 ... malas nak cerita, semua itu boleh dianggap sebagai alasan semata-mata.

Tahun lepas juga aku berazam nak turunkan berat badan sebanyak 5 kilo. Puas aku berjalan setiap pagi sekeliling kawasan perumahan, sampai sakit kaki dan badan, tak makan malam sampai dapat gastrik ... tetapi turunnya sekejap 1 kilo kemudian naik balik ... turun semula 1 kilo naik balik ... diet yo-yo. Hmmm ... aku jadi give-up. Sekarang aku cuma nak jaga pemakanan aje ... maklumlah dah dapat sokongan Abah. Abah risau dengan tahap kolestrolnya yang agak tinggi. Tak mau lagi makanan bergoreng, tak mau makanan kolestrol tinggi (sedih ... sebab aku peminat makanan laut), tak mau makan nasi waktu malam. Sekarang peti sejuk aku penuh dengan sayur-sayuran dan buah-buahan aje. Aku cuma masak nasi dengan lauk mudah (tomyam, sup, asam pedas, ayam atau ikan bakar) untuk makan tengahari sahaja. Malam makan salad, pagi makan roti bakar. Hrmm baru seminggu dengan diet begini, agak ok juga. Aku takut cepat jemu dengan menu sebegitu. Tetapi yang parahnya, setiap hujung minggu ada saja jemputan kenduri. Tak mampu pula nak menahan nafsu. Ahhaaa!!!

Tahun lepas juga aku berazam untuk buat business on-line. Aku dah cuba 2 jenis perniagaan menjual minuman kesihatan. Bentuk perniagaan MLM dengan mencari downline bagi memastikan pendapatan kita terus berkembang. Tetapi aku tak ada kesungguhan. Kemudian hati ku berbelah-bagi pula mengenai status halal-haram business MLM sebegini di sisi Islam. Baik aku jauhi perkara yang aku sendiri tidak pasti ... eluk menjauhi syubhah. Mungkin aku perlu mencari business bentuk lain pula ... bukan MLM.

Ahhh ... banyak lagi azam yang tak tercapai tahun lepas. Tak mengapa ... mungkin kena bawa ke tahun 2011 untuk dilangsaikan.

Yang pasti, aku mesti jadi lebih baik dari tahun lepas ... macamana tu??? Jadi hamba Allah yang lebih taat kepada perintahNya, jadi umat Muhammad saw yang lebih mendekati sunnahnya, menjadi isteri yang lebih baik kepada Abah, jadi anak yang lebih baik kepada Emak dan arwah Apak, menjadi ibu yang lebih baik kepada ketiga-tiga Permata Hatiku, menjadi saudara yang lebih baik kepada adik-beradik dan ipar-duai, jadi jiran yang lebih baik kepada orang sekeliling ku, jadi sahabat yang lebih baik kepada semua kenalanku .... dan jadi lebih baik dalam segala hal. Semoga kehidupanku mendapat keberkatan dari Allah. Ameen

No comments: