Tuesday, January 25, 2011

Senjakala | P.Ramlee

Allahyarham Tan Sri P. Ramlee ... bukan saja diminati oleh golongan pertengahan umur macam aku (adehhhh), tetapi oleh juga anak-anak yang lahir beberapa dekad setelah pemergiannya.

Puteri Bongsu amat meminati Allahyarham. Semasa dia berumur antara 4 hingga 8 tahun, setiap kali ditayangkan filem Allahyarham di kaca TV, jangan harap orang lain boleh menukar siarannya. Dia akan mengamuk. Mujurnya juga aku, Abah dan kakak-kakaknya juga meminati filem Allahyarham yang berbentuk komedi seperti Pendekar Bujang Lapuk, Nujum Pak Belalang, Madu Tiga, Laksamana Do Re Mi, Masam-masam Manis dan lain-lain lagi. Inilah waktu bergembira kami sekeluarga. Duduk lepak di depan kaca TV sambil bergelak-ketawa.

Aku dan Abah juga meminati lagu-lagu nyanyian dan ciptaan Allahyarham. Antara lagu yang sangat aku minati ialah lagu Senjakala. Walaupun senikata lagu tersebut kurang menarik bagi ku (aku harap penulis liriknya tidak berkecil hati atas pandangan ikhlas ini), tetapi irama lagu ini sungguh indah. Begitu juga suara merdu Allahyarham yang begitu menusuk kalbu.


No comments: