Tuesday, May 24, 2011

Pegherlih Lagi

Di mana-mana tengah musim mempelam. Dalam akhbar pun ada promosi musim mempelam di Perlis ... ada harum manis, ada sala, chokanan dan bermacam jenis lagi. Tetapi harum manis lah tarikan utama.

Apa lagi. Hati bagai ditarik-tarik untuk berkunjung kembali ke Negeri Perlis Indera Kayangan, tempat aku menimba ilmu selama 5 tahun. Umpama hendak balik kampung, aku teruja mengatur perjalanan. Kami bertolak pukul 8 pagi. Abah memandu santai merentasi lebuhraya menuju ke utara. Kami keluar di exit Pekan Kepala Batas, Alor Setar (bukan Kepala Batas Seberang Perai ye). Perut sudah terlalu lapar. Kami berhenti makan roti canai telur. Tidak sanggup rasanya untuk menunggu hingga sampai ke Kangar untuk makan pagi. Memang mulanya aku bercadang untuk makan nasi ganja di Kangar sebagai permulaan kembara di Pegherlih. Tak pa, kita tangguhkan untuk makan petang ini.

Selepas itu kami meneruskan perjalanan menyusuri jalan persekutuan dan memasuki pekan-pekan Darulaman, Jitra dan Kodiang. Dari Kodiang kami merentasi kawasan perkampungan yang di kelilingi sawah padi untuk pergi ke Pekan Air Itam dan seterusnya ke Kuala Perlis.

Ok ... dah pukul 11.30 pagi. Perut pun antara lapar dengan kenyang. Tak pa, kita makan kongsi-kongsi kali ini. Kami singgah di Kedai Kak Su untuk makan laksanya yang famous tu. Kami memesan 3 pinggan laksa kuah kaw-kaw. Ada juga laksa kuah biasa. Harganya pun berbeza. Fuyyoo ... memang terangkat. Sedapppp!!!! Cukup dengan masam dan masinnya, dan paling kelas kuahnya penuh isi ikan, memang kaw-kaw.

Laksa Kak Su

Dalam perjalanan ke arah Kangar, ternampak papan tanda Makam Kota Kayang. Memang dah selalu nampak papan tanda ni, tapi inilah kali pertama kami ke sana. Muziumnya menempatkan pelbagai artifak zaman zilam seperti senjata, pakaian, perkakas pertanian dsbnya. Tetapi yang lebih menari perhatian kami ialah pemandangan di luar muzium. Bangunan muzium ini direka begitu indah dengan memasukkan unsur-unsur kesenian Melayu asli yang indah. Senitamannya juga terjaga rapi. Paling menarik perhatian ialah latarbelakang kawsan ini yang ditabiri bukit-bukit batukapur semulajadi. Memang tidak rugi kami singgah kali ini.

Lanskap indah Makam Kayang

Senibina Melayu yang indah

Destinasi seterusnya ialah ke Tasek Melati untuk melepas lelah. Sambil lepak di bawah pokok-pokok besar, kami berbual sambil membaca akhbar. Sesekali angin dingin bertiup dan menyegarkan badan yang berpeluh dalam cuaca terik di Pegherlih ni. Kerana tengah hari, tiada pengunjung di Tasek ini kecuali beberapa "pasangan bercinta" yang bersembunyi di bawah pondok-pondok kecil di sekitar tasek. Kami kemudiannya singgah di salah sebuah gerai untuk membasahkan tekak. Makan ABC dengan rojak buah amatlah menyelerakan. Hrmm!!!!

Kami berhenti solat di sebuah masjid di Kampung Santan yang terletak berhampiran dengan Tasek Melati. Alhmadulillah, tandas masjid ini begitu bersih. Tentu pekerjanya seorang yang rajin dan pembersih. Semoga Allah memberi keberkatan kepada hamba Allah yang berkhidmat untuk keselsesaan tetamu masjid menyuci diri. Ameen.


ABC slurp slurp slurp

Kemudian kami bergerak ke arah Sungai Batu Pahat. Sepanjang jalan mata kami melihat pelbagai pemandangan indah di negeri bertuah ini. Sawah sedang dibajak untuk penanaman semula. Bukit-bukit batu kapur memberi impak lanskap yang menarik. Jalan raya lurus dan dipayungi pokok-pokok besar meneduh jalan. Rumah penduduk Perlis banyak yang cantik dan moden senibinaannya. Huh!!! samada rumah tokeh padi atau rumah pesara kerajaan. Dalam seronok memandang ke kiri dan kanan kami terlajak mengambil simpang yang silap. Terpaksa mengambil jalan lain yang jauh untuk berpatah balik.

Di Batu Pahat (bukan di Johor ekk), kami masuk ke Pusat Pertanian. Ramai pelancong berada di sana. Apalagi, perut pun sudah lapar. Kami memesan pulut dengan harum manis serta jus mangga. Masyaallah ... sedapnya pulut di sini. Secukup rasa lembut, lemak dan menyelerakan. Harum manisnya pula begitu manis. Alhamdulillah. Kami membeli 3 kilo harum manis untuk di bawa pulang. Harganya? RM42!!!

marvelous

Anak-anak merengek hendak pulang kerana sudah terlalu letih. Jam menunjukkan pukul 4.30 petang. Kami pulang mengikut laluan jalan lama menuju ke Arau, Kodiang, Jitra dan seterusnya menuju ke Taman Tasek Darulaman. Woww ... ramainya pengunjung. Ada yang lepak, ada menaiki bot, menaiki buggy atau mendayung kayak. kami menempah buggy untuk dinaiki oleh 5 orang tetapi terpaksa menunggu lama kerana terdapat hanya 2 sahaja buggy dengan kapasiti tersebut. Tidak mahu menunggu lama kami memilih buggy dengan 3 penumpang. Puteri Bongsu agak moody dan tidak mahu naik buggy. Bergambar pun tak mahu. Hrmmm ... anak zaman sekarang. Akhirnya aku bersama kedua kakaknya menaiki buggy mengelilingi tasek yang cantik dan luas itu. Bukan main seronok Kak Long dan Kak Ngah bergilir-gilir memandu buggy.

Sedar-sedar jam sudah 7.00 petang. Kami perlu beredar segera memandang langit sudah gelap. Hari hampir malam dan hujan juga boleh turun bila-bila masa sahaja. Semua puas hati, kecuali aku. Kenapa??? Sebab hajat nak makan nasi ganja masih belum tercapai!!!

No comments: