Thursday, May 19, 2011

Perjalanan Yang Panjang

2 Mei 2011

Bangun pagi ini aku diserang demam selsema, tiba-tiba hidung berair, bersin tak berhenti dan sakit kepala berdenyut-denyut. Kenapa pulak ni, semalam ok je. Abah kata, aku terlalu banyak berpanas, lepas tu asyik minum ais dan makan beraneka makanan yang asing bagi perutku. Perkara begini jarang sekali aku lakukan.

Selepas makan pagi dan menelan ubat, kami bersiap-siap untuk check-out pada pukul 10 pagi. Kami singgah di gerai keropok lekor Bukit Tok Beng, gerai yang meriah dengan pengunjung dan terletak di satu selekoh arah ke Gong Badak. Memang keropok lekornya sangat sedap, lembut dan enak rasa ikannya. Aku cuba hendak membeli keropok mentah, tetapi melihatkan ramainya pembeli yang beratur panjang ... aku lantas membatalkan niatku. Dengan keropok lekor goreng yang masih panas, kami menuju ke Pantai Penarik untuk makan di sana.

Pantai Penarik memang menarik ... indah dan mendamaikan

Kerana kepalaku sakit, aku hanya tertidur sepanjang perjalanan. Niat asal kami untuk pergi ke Kota Bharu dibatalkan. Kami singgah di Machang pada jam 1 tengah hari untuk makan nasi kukus dengan ayam berempah. Enak ... kata anak-anakku. Tetapi aku hanya mampu minum air sahaja dan menyambung tidorku.

Kami singgah untuk solat di Masjid Kampung Batu Melintang, berhampiran Jeli. Aku membersihkan diri supaya badan menjadi segar. Benar sekali ... selesai melakukan solat, badan ku menjadi sihat. Barulah aku mampu berbual dengan anak-anak. Mereka mengusik ku. "Kenapa lah Mama sakit ... terlepas kami nak pergi makan ayam percik di Kota Bharu atau shopping dekat Pasar Siti Khadijah. Frust la Ma". Alahai .. kesian permata hatiku. Insyaallah, kita datang lain kali.

Masjid Kampung Batu Melintang, cantik berlatarbelakangkan bukit batukapur

Seperti biasa, perjalanan yang panjang ini berhenti-henti di beberapa tempat menarik seperti Hentian Puncak Titiwangsa dan Hentian Tasek Banding. Kami selamat tiba di rumah tepat jam 6.30 petang setelah melalui perjalanan hampir 8 jam. Alhamdulillah.

Tasek Banding

No comments: