Wednesday, October 19, 2011

Mee Kuah Resipi Sendiri


Sejak minggu lepas lagi anak-anak sudah merungut jemu makan nasi.  Kalau makan nasi tengah hari, malam mereka minta makanan lain .... amboi senang-senang je oder macam di restoran.

Hari ni aku mencuba masak mi  kuah je. Aku selak buku resipi satu persatu,  kemudian aku buat resipi sendiri. Ceduk sana sikit, ceduk sini sikit kemudian adun-adun jadilah resipi tengah hari ni.  Memang kurang lengkap resipi ni sebab aku tak buat cucur udang dan kentang rebus.  Tetapi resipi yang ringkas inipun sudah cukup untuk memuaskan hati aku apabila semua anak kata sedap.  Ohhh ... itu baru masak ala campak-campak dah sedap, kalau penuh konsentrasi macamana agaknya ye.  Astagafirrullahhal azim ... jangan riak, jangan perasan, baru sikit Allah duga dah nak eksyen.

Apa pun, mari kita kongsi resepi mudah ni.

Bahan Kuah

1/2 kilo tulang (rebus dalam pressure cooker sampai lembut. Aku tak ada pressure cooker terpaksa merebus lebih dari 1 jam, boleh habis satu balang gas)
2 biji keledek, buang kulit dan rebus sampai lembut.  Lepas itu kisar dan ketepikan
10 tangkai cili kering, 5 ulas bawang putih, 2 labu bawang besar semua dikisar bersama
2 camca besar rempah daging
3 camca besar udang kering diblend
1 tin tomato sup
1 mangkuk campuran sos cili, sos tomato dan sos tiram
1 mangkuk udang kecil (kulit udang ni aku rebus dan kisar untuk buat kuah mi ... manis)
garam, gula dan minyak masak

Bahan Mi

1 kilo mi kuning (celur hingga lembut)
Sawi dan taugeh (potong sawi kecil-kecil. Kemudian kedua sayur ini dicelur berasingan)
Telur (direbus dan potong 4)
Tauhu (goreng dan potong ikut suka)
Fishball dan fishcake (goreng dan potong ikut suka)
Daun sup dan daun bawang
Limau kasturi dibelah dua
Cili merah dan bawang 

Cara Menyediakan

Panaskan minyak dan tumis cili dan bawang kisar. Masukkan juga udang kering kisar dan rempah daging. Tumis hingga garing dan naik minyak.  Masukkan udang dan tulang yang telah lembut.  Masukkan pula campuran sos dan biarkan hingga sebati.  Kemudian masukkan air udang dan kacau lagi. Apabila mendidih masukkan tomato sup dan keledek kisar.  Biar hingga mendidih dan perisakan secukupnya dengan gula dan garam. Renihkan dengan api perlahan sehingga kuah agak pekat.

Dalam mangkuk masukkan mi dan campur dengan serba sedikit sayur-sayuran, tauhu, fishcake, fishball, telur, daun sup serta bawang goreng. Jangan banyak sangat nanti bertambun dalam mangkuk. Kalau tak cukup sabar dulu .... nanti tambah lagi.

Semua dah susun elok, curahkan kuah panas-panas dan bacalah Bismillah....

No comments: