Monday, September 7, 2009

Bos Baru

1 September aku menerima bos baru. Chief Operating Officer (COO) kami panggil Tuan Haji saja. Itu panggilan yang dia mahu dan kami pun rasa selesa. Panggilan tersebut membuat kami rasa lebih rapat berbanding bos-bos sebelumnya yang kami panggil Tuan, Mr X, Encik X dan sebagainya. Rasa ada kemesraan.

Setiap kali aku mendapat bos baru, aku selalu menanam satu perasaan dalam hati. Bos baru ini diharap lebih baik atau sama baiknya seperti bos terdahulu. Ini untuk mengurang rasa gementar menerima bos baru. Jika bos tersebut merupakan pegawai yang memang sedia berkhidmat dalam organisasi ini, aku tidak begitu risau. Sebab lebih-kurangnya aku sudah mengenali karektor mereka. Tetapi apabila dia datang dari organisasi luar, yang berbeza 'nature of business', aku sukar menelah karektornya. Itu yang membuat kami berteka-teki. Okay ke dia ni, tegas sangat ke, senang ke nak berurusan dengan dia, protokol sangat ke dll perasaan negatif bercampur-baur.

Tapi pada hari pertama kehadirannya ke pejabat, Tuan Haji selaku COO telah menunjukkan bahawa beliau seorang bos yang tegas dan cerewet dalam tugas, tetapi begitu mudah didekati. Kita boleh berkongsi apa juga isu dengan beliau tanpa ada rasa takut kerana beliau mengamalkan konsep terbuka. Beliau juga tidak gemar terlalu bergantung kepada protokol sehingga menyusahkan staf untuk berurusan dengan beliau.

Aku gembira penampilan pertama ini dan berharap tahun-tahun mendatang aku dan staf pejabat ini akan bertugas penuh dengan keceriaan. Bila pekerja ceria sudah tentunya produktiviti sentiasa meningkat. Insyaaallah.

No comments: