Sunday, September 27, 2009

Berakhirnya Ramadhan

Ah...lama betul aku tidak menulis. Kesibukan sentiasa mengekang kemahuan untuk menulis. Biasalah, siapa yang paling sibuk semasa menyambut Syawal, kalau bukan ibu. Aku rasa semua ibu begitu. Lebih perit yang bekerja, terpaksa mencuri masa membuat persiapan di mana saja ada masa terluang. Selepas tarawih, selepas sahur, lebih teruk kalau tidak dapat bercuti sebelum hari raya.

Aku pun begitu. Tidak dapat bercuti. Mujurlah 1 Syawal jatuh hari Ahad, jadi aku gunakan hari Sabtu sepenuh jiwa dan raga. Anak-anak aku kerah menggosok baju raya, mencuci bilik air, mencuci karpet dan mengelap tingkap. Lepas itu tukar semua cadar dan sarung bantal. Mujur anak-anak dara ku tak banyak kerenah, agaknya seronok sangat hendak beraya.

Aku memasak rendang daging kegemaran anak-anak. Ketupat suami tempah dari teman pejabatnya. Pada subuh Syawal semua sudah lengkap. Syawal kali ini kami begitu sederhana, kuih aku beli pun 5 jenis sahaja. Itu pun hanya yang digemari anak-anak. Selebihnya aku beli makanan ringan yang digemari tetamu seperti maruku. Mungkin yang agak mewah ialah kek lapis sarawak, RM60 sebiji.

Kini sudah hari ke-9. Esuk anak-anak akan mula belajar dan aku akan mula bekerja. Tapi aku tahu sambutan Syawal belum berakhir. Dalam seminggu entah berapa banyak rumah terbuka diadakan. Mulalah kita mengumpul semula lemak-lemak di tempat-tempat strategik tubuh badan. Aduh, tak sanggup membayangkan entah berapa kilo akan bertambah berat badan.

Sesetengah orang sudahpun menamatkan puasa 6 di bulan Syawal. Aku dan suami bertekad untuk bermula besok. Lebih selesa berpuasa pada waktu bekerja. Kalau bercuti aku terpaksa masuk dapur menyediakan makan pagi, makan tengah hari dan makan petang. Iman ku masih tipis.

No comments: