Friday, October 2, 2009

Sampai Bila Begini

Telah berkali-kali aku berbincang dengan Abah. Aku dah dapat merasakan bahawa aku telah tidak mampu untuk terus bekerja. Kepala aku sudah tidak mampu untuk berfikir setajam dulu, badan aku sudah tidak mampu bergerak setangkas dulu, lebih lagi hati aku sudah mula hilang semangat untuk bekerja 8 jam sehari di pejabat.

Agaknya ini krisis pertengahan umur. Aku dapati ramai yang masih gembira bekerja walau telah mencapai usia 56 tahun. Tetapi aku belum pun sampai 50 tahun telah menerima simptom ini. Oh.. mampu kah aku menunggu lagi.

Tetapi Abah agak keberatan. Itu yang aku faham dari nada suara dan hujah-hujahnya. Dia mempertikaikan apa yang aku akan buat kalau aku bersara, bagaimana kalau tiba-tiba sakit, tidak ada 'medical coverage' lagi dari majikan. Macam mana dengan anak-anak yang masih belajar, nanti perbelanjaan tidak mencukupi.

Aku balas hujah Abah. Insyaallah mencukupi dengan wang pampasan selama 15 tahun bekerja dengan syarikat, dicampur dengan pencen bulanan dari perkhidmatan dengan kerajaan dahulu. Lagi 2 tahun aku boleh mengeluarkan wang simpanan EPF. Untuk perubatan, aku mempunyai perlindungan insuran yang akan matang apabila aku mencapai usia 55 tahun. Pada ketika itu juga, aku boleh mengeluarkan baki wang EPF. Insyaallah, jumlah tersebut mencukupi sekiranya kita berdisiplin mengawal perbelanjaan.

Dalam 2 tahun lagi Kak Long akan tamat belajar dan akan bekerja. Begitu juga Kak Ngah. Puteri bongsu kita akan mula memasuki institusi pengajian tinggi. Kita telahpun bersedia dengan insuran pendidikan anak-anak kita. Insyaallah kita mampu memberikan anak kita hak mereka untuk mendapat pendidikan terbaik.

Suami ku. Jangan lah biar aku terdera begini. Kadang-kadang aku rasa berdosa kerana pergi dan balik kerja dengan hati yang tidak ikhlas. Berkatkah pendapatan bulanan ku????

No comments: