Friday, October 9, 2009

Kak Long Anak Yang Baik

Bersama Kak Ngah yang berusia 4 bulan. Ketika ini Kak Long dah berumur 3 tahun



Kak Long anak yang baik. Itu yang dapat aku simpulkan selama 22 tahun aku melihat puteri ku ini membesar di depan mata ku. Dan tidak putus-putus doa ku agar Kak Long dan adik-adiknya kekal sebagai anak yang baik, anak yang mententeramkan jiwa ku dan Abah, anak yang akan menyayangi kami dalam apa jua keadaan kami kelak.

Kak Long menjadi cucu perempuan pertama kepada Emak. Tentu sahaja ia ditatang penuh kasih-sayang. Sementelah semua adik ku belum berumahtangga. Mereka amat memanjakan Kak Long, didukung ke sana ke mari. Apabila mereka mula bekerja, dibelikan pula pakaian kanak-kanak perempuan yang berjenama.

Aku melahirkan Kak Ngah semasa Kak Long baru berusia 2 tahun. Emak berleter kerana kasihankan Kak Long yang belum puas bermanja. Kak Ngah pula semasa bayi amat suka menangis, sawan tangis kata orang tua. Jadi tanpa sedar aku mengenepikan Kak Long. Aku dan Abah terpaksa melayan kerenah si kecil yang asyik menangis tanpa mengira waktu. Sesekali Kak Long merengek perlukan perhatian, tanpa sedar dia dimarahi. Merajuklah Kak Long membawa diri duduk di sudut dinding. Maafkan Mama sayang, hingga kini pun Mama akan menangis kerana rasa bersalah mengingatkan saat gawat tersebut.

Tapi itulah Kak Long anak yang baik, dia seolah-olah memahami keadaan walaupun usianya begitu muda. Selalunya akan membawa diri bermain sendiri atau menconteng-conteng pada buku-buku yang kami beli. Aku berpakat dengan Abah, kami perlu membahagi masa sama rata agar kedua puteri tidak rasa terabai. Jika aku melayan Kak Ngah, Abah akan bermain dengan Kak Long dan begitulah sebaliknya.

Kak Long ku hantar ke Tadika semasa berumur 5 tahun. Dia aku masukkan ke Tadika aliran China di kawasan perumahan ku. Aku hanya perlu menunggunya pada hari pertama sahaja. Pada hari kedua dia meminta aku dan Abah meninggalkannya di sekolah. Aku berat hati meninggalkannya dan menunggu di luar pagar sekolah sehingga sesi belajar tamat. Kak Long pandai berdikari dan cepat mendapat kawan. Kawan baiknya pelajar China bernama Yong Choong Li. Setiap hari aku dan Abah akan memasang telinga mendengar pelbagai ceritanya di Tadika. Paling melucukan setiap petang Kak Long dan Choong Li akan berkomunikasi melalui telefon membincangkan kerja sekolah yang perlu disiapkan. Aku dapati Kak Long bertutur bahasa Inggeris slanga China. Setiap ayat mesti ada "ma" "lo" "lah". Itulah menghiburkan aku setiap hari mendengar keletah Kak Long.

No comments: