Thursday, October 22, 2009

Akhirnya Pasti

Hari ini aku berjumpa Bos sekali lagi. Aku hulurkan semula surat permohonan untuk bersara awal kerana aku nekad dengan keputusan yang dibuat. Bukan sehari dua aku memikirkan keputusan ini, tetapi berbulan yang lepas. Cuma ianya semakin pasti sejak beberapa minggu kebelakangan ini.

Setiap malam aku melakukan solat ishtiharah dan hajat. Memohon petunjuk Allah Yang Maha Bijaksana, yang telah merencana dan mengetahui apa yang terbaik untuk aku. Aku memohon petunjukNya, aku merintih meminta bantuanNya. Supaya aku dapat membuat pilihan yang terbaik, yang tidak membuatkan aku menyesal di kemudian hari kelak.

Dan aku yakin, Allah memberikan petunjuk dengan menetapkan hati aku untuk membuat keputusan ini. Hati aku tidak berbelah bagi, fikiran aku tidak berdolak dalik. Lalu aku yakin bahawa inilah pilihan terbaik yang perlu ku ambil.

Setelah bersoal-jawab untuk beberapa ketika, Bos menandatangani permohonan aku. Pada pandangan mata kasar ku, nampaknya dia agak keberatan dengan keputusanku. Dia menyuara kebimbangan sekiranya aku akan menghadapi masalah setelah bersara kelak. Aku benar-benar terharu dengan keperihatinannya. Namun aku yakin aku sudah mendapat isyarat yang jelas, aku sudah tidak mampu lagi berkhidmat untuk syarikat. Rasanya perlu melakukan perkara yang membawa ketenangan kepada aku dan memberi peluang kepada orang lain yang lebih berkeupayaan untuk meneruskan khidmat ku.

Surat telah aku serahkan kepada Pejabat Sumber Manusia untuk proses pengiraan ganjaran, pembayaran Cukai Pendapatan dan sebagainya. Aku ada beberapa hari lagi di pejabat untuk memastikan tidak ada tugas tertunggak sebelum aku memegang status suri rumah sepenuh masa bermula 1 November 2009.

No comments: