Tuesday, October 20, 2009

Keluh-kesah Ini

Hari ini 1 Zulkaedah. Selesai sudah Syawal yang penuh keberkatan. Alhamdulillah tahun ini puasa sunat Syawal dapat ku selesaikan tanpa masaalah walaupun emosi aku tidak begitu stabil akhir-akhir ini. Tekanan di tempat kerja membuat aku selalu emosional. Dan emosi yang kalut ini jelas terpancar di wajah, sebab aku tidak pernah tahu bagaimana menyembunyikan emosi.

Semua teman menegur kenapa wajah ku hilang seri. Kenapa wajah ku kelat selalu. Aku cuba menepis semua tanggapan itu. Tidak ada apa-apa, semua okay. Itu selalu jawapan aku. Apa lagi nak aku beritahu?

Hari ini aku nekad. Setelah mendapat restu Abah dan Emak, aku menghantar surat memohon persaraan awal dari Bos. Tapi permohonan aku ditolak bulat-bulat. Sebaliknya aku dileteri kerana menurut Bos aku begitu cepat mengalah pada cabaran, terlalu cepat menarik diri dari sebelum sempat bertarung dan entah apa-apa lagi. Aku tahu Bos ada ilmu saikologi, dia menggunakan pendekatan yang terlalu lembut, hingga aku hampir menangis kesedihan. Aku diberi 3 pilihan, terus berkhidmat dengan beliau, bertukar ke Unit Latihan atau bertukar ke Unit Pentadbiran, tetapi tidak sekali-kali berhenti dari perkhidmatan.

Aku jadi kalut semula. Kalau sebelum ini aku nekad dengan keputusan untuk bersara terus dari perkhidmatan, sekarang hati ini berbelah bagi semula.

No comments: