Wednesday, November 18, 2009

Langkah Pun Bermula (30 Januari 2003)



Malam 30 Januari 2003, kami dari kumpulan KT103 pun berangkat ke Kompleks Tabung Haji di Subang. Memandangkan ini penerbangan yang terakhir dari Malaysia, semua jemaah terpaksa bertolak dari KLIA. Syarikat Jamilah Travel (JT) yang mengendalikan pakej haji kami telah menyediakan beberapa buah bas dari Butterworth ke Kuala Lumpur.

Semasa bas bertolak meninggalkan perkarangan Masjid Seberang Jaya, aku menangis tersedu-sedu..begitu sayunya meninggalkan anak permata hatiku. Abah di sebelah menenangkan aku, tapi dia juga tidak mampu bersuara. Pastinya menahan sedih. Sepanjang pemergian 45 hari nanti, macam-macam perkara boleh berlaku. Ya Allah..permudahkan perjalanan ini, peliharalah ketiga-tiga permata hati yang aku tinggalkan untuk menyahut panggilan haji ini. Ameen.

Kami tiba di Kompleks Haji keesukan harinya. Sepanjang di kompleks ini kami diberikan beberapa siri taklimat haji oleh wakil JT dan Tabung Haji. Kami bersolat jemaah zohor dan asar. Abah dan semua jemaah lelaki siap memakai pakaian ihram kerana kami akan menunaikan haji ifrat dan berihram semasa masuk ke Mekah. Tepat jam 6 petang, kami dibawa ke KLIA dengan beberapa buah bas. Kakak aku, Yong bersama suaminya yang merupakan Pegawai Imigresen KLIA menunggu aku di Dewan Berlepas untuk jemaah haji di KLIA. Memandangkan masa yang begitu singkat, aku hanya dapat berbual ringkas dgn mereka. Tepat jam 8 malam, kami berlepas dengan AK4134 - pesawat yang disewa oleh Air Asia.

Subhanallah...selangkah lagi perjalanan ku. Aku genggam tangan Abah sambil berdoa. Ya Allah, berkatilah perjalanan ini, kurniakan kami Haji yang mabrur. Sepanjang perjalanan kami berzikir. Ustaz yang bersama-sama kami sentiasa memberikan panduan apa yang perlu dilakukan sepanjang perjalanan, zikir yang perlu dibaca, doa yang perlu dipohon, mengerjakan solat dalam pesawat dsbnya. Sepanjang perjalanan tersebut kami dihidangkan dengan dua kali makan, tapi aku kurang berselera, tambahan pula cuaca yang tidak begitu baik.

Kira-kira setengah jam sebelum mendarat, Ustaz memberikan peringatan untuk kami memasang niat haji. Mulai saat itu, kami para jemaah telah terikat dengan semua larangan haji.

Pada 1 Februari 2003, tepat jam 12.10 pagi waktu Saudi (4.30 pagi waktu Malaysia), kami selamat tiba di Lapangan Terbang King Abdul Aziz, Jeddah. Kami melalui prosidur pemeriksaan kastam dan imigresen. Selepas semua selesai, kami berkumpul di satu sudut dan menunaikan solat jamak takhir Maghrib dan Isya'.

Bas terus bertolak ke tempat penginapan kami di Mekah. Sepanjang perjalanan kami tidak berhenti bertasbih dan bertahmid. Setelah satu jam perjalanan, kami tiba ke tempat penginapan di Shisha. Ianya merupakan bangunan seperti asrama yang terbahagi kepada 2 blok...satu blok 4 tingkat dan satu blok lagi 8 tingkat. Aku di tempatkan bersama Makngah dan Chik serta 4 orang wanita adik-beradik. Bilik ini kecil tetapi masih selesa.

Setelah menyuci diri, kami segera ke surau untuk berjemaah solat Subuh. Alhamdulillah, aku bersujud syukur. Ya Allah ... aku bersyukur dengan nikmat yang Engkau kurniakan kepada ku, nikmat yang terlalu besar bagiku.

No comments: