Tuesday, November 10, 2009

Persiapan Terakhir

Tarikh keberangkatan kian hampir. Aku dan Abah kian kalut membuat persiapan terakhir. Baju-baju yang sesuai untuk ibadah haji telah siap dibasuh dan digosok. Kasut yang memudahkan pergerakan di sana juga telah siap dibeli. Begitu juga stokin, kain ihram, kain telekung, ubat-ubatan dan sebagainya. Semua mesti lengkap supaya tidak mengganggu kelancaran ibadah haji.

Aku dan Abah masih memujuk anak-anak. Mereka mesti memilih untuk tinggal bersama Chark (kakak Abah) atau Opah mereka. Tetapi mereka menolak mentah-mentah. Mereka hendak duduk sendiri. Aduh pening kepala aku. Setiap kali solat fardhu dan solat hajat, aku memohon agar Allah mempermudahkan semua urusanku.

Akhirnya Kak Ngah membuka mulut, sepanjang aku menunaikan haji, mereka hendak tinggal bersama Mak Midah, pengasuh mereka sejak kecil. Aku kurang setuju kerana aku tidak mahu kehadiran anak-anak ku kelak akan mengganggu urusan Mak Midah sekeluarga. Tambahan pula aku perlu meninggalkan 2 orang anak yang kecil selama 45 hari (Kak Long di asrama), tentu sedikit sebanyak akan mengganggu pergerakan keluarga Mak Midah.

Aku cuba mencadangkan alternatif lain kepada anak-anak tetapi tidak diindahkan. Akhirnya kami mengalah. Aku dan Abah pergi berjumpa Mak Midah dan suaminya Arwah Abah Hamdan untuk meminta bantuan mereka. Mereka menyambut dengan tangan terbuka, meminta kami meneruskan ibadah haji dengan tenang tanpa perlu risau tentang keselamatan anak-anak kami. Aku begitu terharu akan keikhlasan hati mereka. Aku bersujud syukur kerana Allah telah memberikan laluan mudah kepada ku.

Aku juga sering menitipkan dalam doa setiap selepas solat, agar aku dibekalkan dengan kesabaran yang kukuh dalam perhubungan dengan Abah dan ipar-iparku. Aku dan Abah akan bersama Makngah (kakak Abah) dan Chik (adik Abah) sepanjang kami menunaikan ibadah haji. Aku tidak mahu sebarang insiden mencacatkan silaturrahim kami yang seterusnya mencacatkan pula ibadah kami. Semoga kami dipelihara dari gangguan syaitan yang dilaknat.

Semakin hampir keberangkatan kami ke Tanah Suci, hati aku semakin kalut. Gembira kerana tidak sabar untuk menjejak kaki ke Mekah dan Madinah, sedih akan meninggalkan anak-anak yang manja. Aku panjatkan doa tanpa henti mohon lagi bantuan Allah setiap kali selesai solat, Ya Allah bantulah aku .. tenangkan hatiku. Alhamdulillah, Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang sentiasa menjawab doa ikhlas ku. Hati ku semakin tenang dan yakin untuk meneruskan perjalanan ini.

No comments: