Friday, November 6, 2009

Panggilan Haji

Pertama kali aku menerima surat tawaran mengerjakan haji pada tahun 2001. Aku amat terkejut, kerana belum bersedia langsung. Jika menurut maklumat semasa pendaftaran dulu, aku sepatutnya pergi pada tahun 2005. Hati berbelah bagi, hendak pergi atau tangguhkan dulu.

Aku berbincang dengan Abah, dengan Emak, Uazah dan teman-teman. Semua mencadangkan aku menangguhkan dahulu. Aku perlu bersedia fizikal dan mental, ilmu perlu mantap, kerana pemergian ini bukan untuk makan angin, tetapi untuk beribadah, menjadi tetamu Allah.

Pihak Tabung Haji bersetuju dengan alasan kami dan menangguhkan pemergian kami ke tahun 2003. Aku dan Abah menggunakan tempoh 2 tahun untuk melengkapkan ilmu, kami pergi ke beberapa masjid yang menganjurkan kursus haji. Sementara itu, anak-anak juga perlu diberi persiapan mental, mereka akan aku tinggalkan selama 45 hari. Pada tahun 2003, Kak Long akan berumur 15 tahun, Kak Ngah pula berumur13 tahun dan Adik berumur 8 tahun.

Setiap hujung minggu aku dan Abah dan berjalan keliling taman perumahan kami untuk meningkatkan stamina. Walaupun ketika itu, usia ku agak muda tetapi kerana jarang beriadah, membuatkan aku sering termengah-mengah menghabiskan beberapa pusingan senaman jalan cepat. Tetapi lama kelamaan aku tidak lagi rasa tersiksa, betullah bidalan orang-orang tua, alah bisa tegal biasa.

Pada awal tahun 2003, sekali lagi aku menerima tawaran dari Tabung Haji. Aku masih ingat semasa membaca surat tawaran kali ini, air mata ku turun tanpa henti. Dada ku sesak, rasa teramat bersyukurnya kerana akhirnya saat yang aku tunggu semakin hampir. Inilah berkat menyimpan berdikit-dikit semenjak aku bekerja pada tahun 1984. Aku ingat waktu itu, jumlah potongan bulanan hanya RM20. Jumlah ini meningkat dari semasa ke semasa mengikut jumlah gaji yang juga kian meningkat. Aku yakin niat ikhlas yang aku tanam semasa membuka akaun Tabung Haji dahulu dimakbulkan Allah. Panggilan haji kini tiba untuk ku.

No comments: