Tuesday, February 23, 2010

Berpindah Hotel (21 Februari 2003)

Pintu Abdul Aziz, perkarangan Masjidil Haram dan perkarangan istana Raja Saudi jelas dari bilik 604, Hotel Al Massa


Bilik 604, Hotel Al Massa, Mekah


Kami berada di Tanah Suci Mekah agak lama, selama 33 hari.

Jemaah mula merungut, janji awal dari Kumpulan JT jarak antara hotel dengan Masjidil Haram hanya 100 meter, tetapi Hotel Ajyad lebih 500 meter. Mula ada yang menyampaikan rasa tidak puashati kepada pengelola, Ustaz Mohamed. Aku dan Abah serta ipar-iparku tidak kisah. Rasanya 500 meter tidaklah begitu jauh.

Setelah semiggu di Hotel Ajyad, kami pun berpindah ke Hotel Al Massa yang terletak betul-betul di hadapan Masjidil Haram. Dari tingkap bilik kami, jelas kelihatan pintu masuk Abdul Aziz (pintu No 1) dan Istana Raja Saudi. Rezeki kami sentiasa baik, di sini kami ditempatkan di Suite 604 yang luas dan mempunyai ruang istirehat yang juga luas dan selesa bersebelahan tempat tidur. Sekali lagi aku memilih katil 'double' untuk aku dan Abah dan 2 katil 'single' untuk ipar-iparku.

Bilik ini juga mempunyai kelengkapan yang sama seperti Hotel Ajyad iaitu mempunyai peti sejuk, televisyen, bekalan air panas dan sejuk. Memandangkan restoran hotel ini agak kecil, makanan dihidangkan di setiap tingkat. Ini lebih memudahkan jemaah memandangkan makanan berada di koridor berhampiran dengan bilik tidur.

Hotel Al Massa setinggi 8 tingkat yang bertaraf 3 bintang ini terletak bersebelahan dengan Hospital Aziziah. Setiap masa kami memdengar siren ambulan membawa pesakit. Hotel ini mempunyai ruang terbuka di atas bumbung untuk memudahkan jemaah menyidai pakaian. Aku dan Abah suka berlegar-legar di ruang atas ini sambil memandang kota Mekah dari segenap arah. Dari satu arah kami melihat Masjidil Haram serta istana Raja Saudi. Dari satu arah lain, kami melihat bangunan-bangunan tinggi seperti Hotel Al Massa juga, yang pastinya bangunan menempatkan ramai jemaah dari seluruh dunia. Dari kejauhan pula kelihatan bangunan rendah-rendah penempatan orang Arab. Kami juga perhatikan bukit-bukit batu berhampiran juga ditebuk dan terdapat rumah kediaman dibina pada dinding bukit-bukit tersebut. Di kejauhan adalah padang pasir dan bukit-bukit yang gondol.

Kerana terlalu dekatnya hotel ini dengan Masjidil haram, semuanya menjadi jelas. laungan azan begituterang. Semasa aku uzur syarie dan tidak dapat ke Masjid untuk bersolat, aku akan duduk di ruang rehat bilik untuk mendengar suara imam di Masjidil haram. Begitu indah bacaan ayat-ayat suci yang dibaca terutama semasa solat subuh.

Pada ketika ini suasana di Mekah semakin tenang. Bilangan jemaah haji semakin berkurangan setiap hari. Tiada lagi kelihatan jemaah yang bersolat di atas jalanraya. Walau bagaimanapun, laman di luar Masjidil Haram masih penuh. Setiap hari, kami melihat berbondong-bondong jemaah menaiki bas meninggalkan Mekah untuk pulang ke negara masing-masing.

No comments: