Wednesday, February 17, 2010

Hotel Ajyad, Mekah

Hotel Ajyad bertaraf 3 bintang terletak tidak jauh dari Pintu 1 (Pintu Abdul Aziz), Masjidil Haram. Bilik kami terletak di hujung dan agak besar. Aku dan Abah berkongsi satu katil besar manakala ipar-ipar ku mendapat katil 'single' masing-masing. Walaupun berempat, tetapi suasana bilik masih selesa. Malah ruang menunggu yang berkembar dengan bilik, kami gunakan sebagai ruang untuk santai bagi membolehkan kami melakukan solat sunat, mengaji Al Quran atau membaca buku-buku agama.

Bilik ini dilengkapi dengan kemudahan bilik air yang luas dan moden. Petugas hotel akan mengemas bilik dan menukar tuala mandi setiap 2 hari. Di bilik juga terdapat kemudahan membancuh air panas, peti sejuk mini dan peti televisyen.

Dari tingkap bilik, jelas kelihatan para jemaah berduyun-duyun berjalan pergi-balik ke Masjidil Haram. Malah pada setiap kali waktu solat fardhu, semua jalan dan lorong akan dipenuhi jemaah yang bersembahyang jemaah mengikut imam di Masjidil Haram.

Memandangkan hotel agak berhampiran dengan Masjidil Haram (kira-kira 1o minit perjalanan), kami akan bertolak sejam lebih awal untuk memastikan mendapat tempat solat yang selesa dalam masjid.

Bagi kami yang membasuh pakaian sendiri, tempat ampaian terbuka disediakan di setiap tingkat. Bagaimanapun, tempatnya sangat kecil dan kami perlu bertimbangrasa sesama sendiri. Contohnya jika pakaian disidai pada waktu pagi, jemaah hendak mengangkat pakaian tersebut pada jam 11 pagi untuk memberi peluang oranglain pula menggunakan ampaian. Cuaca yang panas dan berangin menyebabkan pakaian biasanya akan kering dalam tempoh 2 jam setelah disidai.

Di sini kami diberi kebebasan untuk menjalankan ibadah masing-masing di Masjidil Haram pada bila-bila masa sahaja. Walau bagaimanapun, kelas-kelas bimbingan ugama masih diteruskan oleh ustaz-ustaz dari Kumpulan JT. Ada kuliah selepas Asar dan selepas Isya di dewan yang disediakan di Tingkat 3 hotel ini. Walau bagaimanapun, bilangan jemaah yang mengikuti kuliah ini semakin berkurangan kerana ramai yang lebih duka menghabiskan masa beriktikaf di dalam masjid sambil melakukan pelbagai amalan.

Makan pagi, tengahari, petang dan malam pula dihidangkan di dewan makan Tingkat Bawah Hotel ini. Berhadapan dengan Hotel Ajyad pula penuh dengan kedai-kedai kecil serta penjual-penjual yang berjualan di kaki lima. Aku dan Abah masih belum bersedia untuk membeli belah kerana kami belum selesai mengerjakan Umrah wajib. Bermakna belum lagi sempurna Haji Ifrad yang kami lakukan. Kami berpendapat selesaikan dulu Ibadah yang wajib sebelum melakukan perkara keduniaan yang lain iaitu 'tawaf membeli-belah'.





No comments: