Wednesday, February 10, 2010

Hari Terakhir di Mina (14 Februari 2003)

Hari terakhir di Mina
Berhampiran Masjid Khaif, Mina

Awal pagi kami berjalan kaki semula ke Mina. Wah!! Aku tidak sangka stamina ku agak tinggi semasa di tanah suci, Alhamdulillah atas nikmat yang Allah kurniakan. Jika di Malaysia aku tidak pasti mampu berulang-alik 5 kilometer setiap perjalanan, dengan waktu tidor yang tidak menentu. Aku yakin Allah sentiasa memudahkan setiap niat yang ikhlas dari hambaNya.

Keadaan di Mina sudah agak lengang kerana ramai jemaah dari negara lain telah melakukan Nafal Awal. Kami menghabiskan masa di khemah dengan melakukan pelbagai ibadah sunat seperti membaca Al Quran, mendengar ceramah dari Ustaz atau berzikir. Selepas solat Zohor, kami beramai-ramai melakukan lontaran hari terakhir, 13 Zulhijjah. Kami dapat melakukan dengan mudah kerana kebanyakan jemaah yang masih berada di Mina hanya dari Malaysia dan beberapa negara lain sahaja.

Selepas Asar, kami dibawa melawat Masjid Khaif yang terletak di Mina. Masjid yang pernah menjadi tempat persinggahan para Nabi dan Rasul ini hanya dibuka pada musim haji. Memandangkan Mina bukan kawasan penempatan rakyat tempatan, selepas musim haji tiada langsung penghuni mendiami kawasan ini.

Kemudian barulah kami melapangkan masa berjalan-jalan di sekitar kawasan Mina. Walaupun panas agak terik, tetapi tiupan angin amat dingin sehingga mencengkam ke tulang hitam. Kami melihat ramai penjual di sekitar Mina dan tidak melepaskan peluang membeli tasbih yang mempunyai pelbagai bentuk yang unik.

Waktu ini juga aku ambil untuk memandang sekitar Mina dengan sepuas-puasnya. Sekeliling kami adalah bukit-bukit batu putih. Ramai jemaah dari negara asing yang mendiami bukit-bukit ini dengan mendirikan khemah-khemah sementara. Jemaah Malaysia amat beruntung diperuntukkan dengan khemah-khemah yang selesa lengkap dengan kemudahan tandas dan bilik air yang sempurna.

Selepas menunaikan solat Maghrib kami berangkat meninggalkan Mina. Selesailah sudah ibadah melontar yang merupakan syarat wajib haji. Kami menuju ke Hotel Ajyad, Mekah untuk melakukan ibadah seterusnya.

No comments: