Thursday, October 28, 2010

Kasihan Jiran Ku

View Image
Gunung Merapi kini sedang mengganas

Setiap hari hati merasa sedih dan pilu. Samada membaca akhbar atau menonton TV, aku rasa terganggu. Kasihan sungguh melihat jiran ku, tanpa henti ditimpa musibah. Di Sumatera dengan tsunaminya, di Jawa dengan letupan Gunung Merapi. Ramai telah menjadi korban dan ramai juga yang menderita cedera parah dan kehilangan ahli keluarga tersayang dan harta benda.

Walaupun sebelum ini hati panas melihatkan gelagat pendek akal penyokong kumpulan Bendera yang menghina Malaysia, tetapi mereka yang ditimpa musibah ini tidak harus dibiarkan sendirian. Biarkan saja Bendera dengan agenda bodoh mereka. Mungkin kini mereka pun sudah pulang ke kampung masing-masing setelah tiada lagi menerima dana untuk melakukan demontrasi bodoh mereka.

Tetapi jangan dihukum mereka yang tidak bersalah yang menjadi mangsa bencana alam ini. Marilah kita bantu mereka. Jika tidak dapat memberi bantuan tenaga, kita boleh menderma melalui tabung-tabung yang kebiasaannya akan dibuka oleh syarikat-syarikat media utama Malaysia atau NGO. Atau seringan-ringan bantuan, berdoalah untuk kesejahteraan mereka.

Kita bermohon kepada Allah supaya memberi perlindungan kepada mereka, menyelamatkan mereka dari sebarang musibah lain, memberi kekuatan iman kepada mereka yang beragama Islam dan menyelamatkan kita juga dari menerima musibah yang sama. Ameen

No comments: