Thursday, October 21, 2010

Spaghetti Taruh Belacan

Timun dipotong bulat dan nipis

Kemudian dihiris halus-halus

Sedia untuk dimakan...yummy

Aku suka makan spaghetti. Begitu juga dengan Abah dan Puteri Bongsu. Tetapi kami tak begitu gemar spaghetti yang dijual di restoran-restoran, tidak memenuhi citarasa kami. Citarasa kami citarasa Melayu, nak yang terasa pedas. Masin serta manis dan masamnya secukup rasa. Bukan yang penuh dengan rasa masam tomato.

Tapi bukannya aku berniat mempertikaikan rasa bolognese spaghetti. Sudah sememangnya resipi asalnya dari Itali penuh dengan tomato paste, tomato soup, parmesan cheese, olive oil dll bahan yang asing dalam masakan Melayu.

Tetapi resipi aku ini penuh dengan citarasa Melayu. Mungkin orang Itali akan terbeliak mata atau pengsan menjamahnya.

Bahannya mudah didapati di pasar basah :-

500 gm Ayam atau daging cincang (atau isi ayam tanpa tulang dipotong kecil-kecil dan dimasukkan ke dalam blender)
2 senduk Cili kering kisar
3 senduk kisaran bawang merah/besar dengan bawang putih (nisbah bawang merah dengan bawang putih tu kenalah agak-agak sendiri)
2 tin besar kacang panggang
1 tin besar sup tomato
1/2 tin susu cair
belacan
garam
gula
lada hitam kisar kasar
minyak masak
1 paket spaghetti
air mengikut keperluan, sekiranya mahu kuah pekat guna sedikit sahaja air, sekiranya suka banyak kuah guna air lebih, asal tidak jadi cair beroi-beroi, tidak sedap beb)

Hiasan

telur rebus
daun sup + daun bawang
bawang goreng
bawang besar warna kuning
timun
cili merah

Cara memasak

Panaskan minyak. Bila sudah panas, tumiskan cili kering, bawang kisar dan belacan hingga garing. Masukkan sedikit air supaya tidak melekat pada periuk. Bila telah garing, masukkan kisaran daging atau ayam dengan sedikit air. Kacau rata supaya daging tidak berketul2. Biarkan hingga daging benar-benar masak dan sebati.

Masukkan sup tomato, kacang panggang, susu cair dan air sekiranya perlu. Boleh diperisakan dengan gula, garam dan lada hitam. Masak hingga kuahnya pekat dan sebati dan sesuai rasanya.

Sementara itu rebus spaghetti mengikut peraturan yang tertulis pada pembungkus, sejatkan dan dihidangkan dalam bekasnya.

Telur dipotong empat. Cili merah serta daun sup dan daun bawang dipotong halus. Bawang kuning dibelah 2 dan dihiris nipis-nipis (seperti bawang untuk laksa). Timun dibuang kulit. Potong bulat-bulat mengelilingi timun dan seterusnya dihiris halus-halus (bijinya tidak diperlukan).

Letakkan spaghetti dalam mangkuk. Tuangkan kuah secukupnya. Hias dengan timun, bawang kuning, telur, cili merah, daun sup + daun bawang dan bawang goreng. Sedia untuk dimakan. Slurrrrrp

No comments: