Tuesday, March 30, 2010

Hujan Rahmat

Syukran..syukran.

Telah 4 hari berturut-turut hujan di kawasan utara ini. Kebiasaannya turun pada waktu petang atau malam. Hujan yang turun agak lebat. Pastinya ini hujan rahmat yang Allah turunkan kepada hambaNya yang bersabar menanggung peritnya kemarau selama beberapa bulan lalu.

Sebelum ini suhu yang dicatatkan adalah sekitar 33 hingga 34 Celcius pada waktu siang dan menurun kepada 30 Celcius pada waktu malam. Panas membahang dan perit membakar kulit. Tekak sentiasa dahaga. Kepala selalu migrin. Kipas dan "air-cond" tidak pernah berhenti. Di luar pokok-pokok semakin layu dan kekuningan, tidak cukup bekalan air. Yang nampak ceria hanya bunga kertas pelbagai warna yang menghiasi sekitar bandar dan lebuhraya. Sawah padi pula tanahnya merekah, kering kontang. Di radio dan akhbar pihak berwajib mula meminta rakyat berjimat dalam penggunaan air. Air di empangan seluruh negara semakin surut dan dikhuatiri negara akan menghadapi krisis kekurangan bekalan air.

Justeru apabila hujan turun dengan lebatnya beberapa hari ini, ramai yang gembira mengucap kesyukuran. Rumput dan daun mulai menghijau. Sawah padi mula digenangi air. Cuaca petang lebih nyaman kerana terdapat awan mendung yang menutup sinar matahari. Malam dan pagi terasa begitu dingin.

Alhamdulillah atas nikmatMu Ya Allah.

No comments: