Tuesday, March 2, 2010

Restoran Pokok Sawa

Hari Ahad baru-baru ini kami ke Perlis. Kali terakhir kami ke sana pada tahun 2008.

Aku, Abah dan Adik sahaja yang pergi, Kak Ngah sibuk dengan assignment nya. Dari Alor Setar, kami mengikut jalan Kuala Perlis. Kereta banyak di jalanan. Maklumlah cuti panjang selama 3 hari - cuti Maulidur Rasul pada hari Jumaat diikuti cuti hujung minggu. Jadi ramai rakyat Malaysia yang hidup pnuh makmur mengambil kesempatan untuk bercuti bersama keluarga.

Suasana di Kuala Perlis begitu sibuk dengan pelancung yang baru turun dari feri atau yang berebut untuk menaiki feri ke Pulau Langkawi. Kami membatalkan hasrat untuk makan di Kuala Perlis. Memang Kuala Perlis begitu terkenal dengan laksanya. Aku teringat kenangan semasa aku menuntut di Perlis antara tahun 1975-1979. Sesekali kami pelajar asrama akan ke Kuala Perlis untuk makan laksa yang begitu sedap beserta ais kacang. Kebiasaannya pada hujung bulan apabila wang saku telah dimasukkan ke dalam akaun, jadi kami dapat makan agak mewah.

Waktu itu, kedai-kedai makan terletak betul-betul di atas sungai. Sambil makan kami menikmati nyamannya angin laut yang bertiup sepoi-sepoi bahasa. Kami menghirup laksa dengan kuah pekat, bercampur telur rebus dan potongan cili padi. Aroma laksa bercampur dengan bau air laut. Sesekali terasa gerai bergegar mengikut alun air yang bergerak di bawahnya. Sungguh penuh nostalgia. Aku tidak pasti samada gerai-gerai tersebut masih berada di tempat asalnya.

Kami meneruskan perjalanan ke Jalan Mata Air. Tidak susah mencari Restoran Pokok Sawa. Dari jauh sudah kelihatan banyak kereta berhenti di kiri dan kanan jalan. Ketika itu jam menunjukkan pukul 12.20 tengah hari. Orang mula memenuhi restoran tersebut. Mujurnya meja yang disediakan sangat banyak dan dapat menampung pengunjung yang silih berganti.

Tengahari itu kami menikmati keli dan pari bakar dicicah air asam, masak lemak labu, ulam dan sambal belacan, kerabu taugeh dengan pucuk paku, pajeri nenas dan teh o ais limau. Fuh... sedap sungguh keli bakar. Lemak dan tidak berbau hanyir. Dan harga makan tengahari itu amat munasabah, hanya RM28.00.

Sebetulnya banyak lagi lauk-lauk yang disediakan dan aku hampir hilang kawalan nafsu. Semua nampak sedap dan menggamit selera. Ada masakan daging, ayam, telur, ikan, sotong dankerang/siput yang dimasak dengan pelbagai cara samada masak kari, masak lemak, asam pedas, masak kicap, masak kurma dan sebagainya.

Sekiranya aku ke Perlis lagi, mungkin aku akan mencuba makanan yang lain pula.

Setelah perut kenyang, kami pun meneruskan perjalanan ke Padang Besar untuk menjamu mata pula.

No comments: