Wednesday, March 24, 2010

Kota Mekah Yang Barakah (28 Februari 2003)

Di perkarangan Masjidil Haram

Mendengar penerangan Ustaz TM Fouzi


Di Masjid Kucing

Kami bergerak dari Al Massa tepat jam 7.15 pagi. Kali tidak menaiki bas, sebaliknya hanya berjalan kaki. Kami memulakan pergerakan menuju ke perkarangan Masjidil Haram. Di sini kami dibawa ke Maktabah Makkatul Mukarramah yang merupakan sebuah perpustakaan. Di tapak bangunan inilah dikatakan terletaknya tapak asal rumah Nabi Muhammad SAW. Kami tertanya-tanya kenapakah bangunan ini seolah-olah terbiar, tidak diperindahkan dan tiada sebarang papan tanda yang menceritakan riwayatnya. Menurut Ustaz TM Fouzi, Kerajaan Arab Saudi sememangnya sengaja berbuat demikian untuk mengelakkan bangunan ini menjadi tumpuan ramai dan memungkinkan berlakunya perbuatan syirik atau pemujaan melampau oleh pengunjung.

Di hadapan Masjidil Haram terletaknya Jabal Abi Qubais, sebuah bukit besar yang di sisinya dibina Istana Raja Arab Saudi yang indah tersergam. Jabal Abi Qubais yang kini telah rosah akibat banyak ditarah mempunyai pelbagai sejarahnya. Disinilah tempat disimpan Hajar Aswad semasa banjir besar melanda Mekah. Di sini tempat Nabi Ibrahim AS menyeru manusia menunaikan ibadah haji. Di sini juga tempat Nabi Muhammad SAW menyeru manusia menyembah Allah dan diriwayatkan juga di puncak bukit ini mukjizat kebesaran Allah ditunjukkan kepada penduduk Mekah apabila bulan terbelah dua.

Kami seterusnya bergerak ke beberapa buah masjid yang terdapat berhampiran kawasan tersebut seperti Masjid Ar Rayyah (Masjid Bendera) atau dikenali juga sebagai Masjid Kucing. Di masjid inilah Khalid Al Walid mencacakkan bendera tanda kebesaran Islam semasa peristiwa Perjanjian Hudaibiah. Diriwayatkan juga semasa Nabi sedang solat di masjid ini dan ketika sujud, seekor kucing melompat ke atas belakang Baginda. Baginda membiarkan kucing tersebut kerana rasa kasih sayangnya dan hanya bangun dari sujud selepas kucing berkenaan turun dari atas belakang Baginda.

Di sekitar masjid ini terdapatnya Pasar Zink iaitu tempat membeli-belah yang meriah. Kerana masa terhad, Ustaz meminta kami menangguhkan dahulu "sesi membeli-belah" di waktu yang lain. Bau-bauan makanan juga sangat mengujakan selera kami.

Masjid kedua dilawati ialah Masjid Al Syajarah (Masjid Pokok). Diriwayatkan di masjid inilah Nabi Muhammad SAW menunjukkan mukjizat kebesaran Allah kepada jin-jin dengan meminta sepohon pokok berjalan ke hadapan baginda dan hasilnya banyak jin-jin yang segera beriman kepada Allah.

Masjid seterusnya ialah Masjid Al Jinn (Masjid Jin). Menurut riwayatnya di masjid inilah para jin berjanji (berbai'at) untuk beriman kepada Allah. Di masjid ini juga diturunkan Surah Al Jin ayat 1 dan 2 yang bermaksud "Katakanlah (wahai Muhammad) : telah diwahyukan kepadaku bahawa satu rombongan jin telah mendengarkan Al Quran lalu mereka berkata sesungguhnya kami telah mendengar Al Quran yang menakjubkan (1) Kitab yang memberi petunjuk kepada jalan yang benar, lalu kami beriman kepadanya, dan kami tidak sekali-kali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Allah SWT (2)".

Berhampiran dengan masjid ini terletaknya Perkuburan Maa'la. Disinilah bersemadinya isteri kesayangan Nabi, Saiditina Siti Khadijah RA. Kami jemaah perempuan tidak dibenarkan masuk dan hanya melihat dari kawasan yang dikhaskan sahaja. Sistem perkuburan di sini adalah berbentuk ekonomi di mana kubur-kubur akan digali dan digunakan semula mengikut tempoh waktu yang ditetapkan bagi mengatasi masalah kekurangan tanah perkuburan.

Memandangkan hari ini Jumaat, jemaah lelaki bergegas ingin pulang ke hotel untuk membersih diri sebelum menunaikan solat Jumaat. Sekiranya perjalanan datang tadi mengambil masa hampir 4 jam, perjalanan balik hanya dalam tempoh 40 minit sahaja.


No comments: