Monday, July 6, 2009

Kematian (1)

Cerita ini telah aku tulis pada 25 Jun lalu. Tetapi entah di mana silapnya, ia tidak muncul dalam blog aku. Maklumlah aku masih bertatih sebagai penulis blog, tentu perjalanannya belum lancar. Tidak mengapa, jangan cepat mengalah, hari ini aku cuba lagi. Cerita aku pada 25 Jun 2009 seperti berikut :-

***************************************

Hari ini dua berita kematian.

Bukan sahabat aku, bukan juga saudara-mara aku. Tapi celebrities dari sana, Hollywood. Micheal Jackson (MJ) dan Farrah Fawcett (FF) telah meninggalkan ribuan peminatnya.

Mungkin generasi muda lebih kenal dengan MJ, dia masih terkenal sehingga ke akhir hayatnya. Saban minggu atau bulan ada saja cerita tentangnya yang penuh kontroversi. Imej peliknya, tarian unik 'moon dance', anak-anaknya yang selalu bertutup muka, pelbagai saman, kes lelong, konsert terbarunya dll. Tapi aku sentiasa mengingatinya sebagai MJ yang comel dan lincah bersama abang-abangnya dalam kumpulan Jackson 5. Kini dia meninggal dalam usia yang muda, baru 50 tahun.

FF pula lebih dekat kepada generasi aku yang kini berumur hampir separuh abad. Ehem, ehem, masih muda. Dulu semasa zaman remaja, aku selalu berangan, "isy..kalau le dapat rambut beralun macam FF". Mula lah aku berangan di depan cermin, tak henti-henti menggulung rambut supaya jadi beralun juga. Dia idola gadis remaja yang mengimpikan imej sempurna seperti dalam siri Charlie's Angels. Dia meninggal pada usia 62, setelah sekian lama bertarung dengan kanser.

Tapi begitulah hukum dunia, walau siapa kita, bila tiba saat dijanjikan, kita akan kembali kepadaNya.

Aku tiba-tiba bertambah insaf.

No comments: