Friday, July 17, 2009

Sahabat Lama (3)

Dorm 2, Tingkat 2, Asputri (1975)

Pengalaman di sekolah berasrama selama 5 tahun amat mahal bagi ku. Di sinilah aku membentuk diri dari seorang anak yang manja menjadi remaja berdikari, dari penakut jadi berani, dari kanak-kanak kepada dewasa.

Semasa mula belajar di asrama ini umur aku baru nak menginjak 13 tahun. Sekolah ini di negeri Perlis jaraknya beratus batu dari kampungku di Perak. Dengan ketiadaan lebuhraya ketika itu perjalanan boleh memakan masa hampir 6 jam.

Emak dan Arwah Apak meninggalkan aku di sekolah ini dengan penuh tawakkal. Itulah pertama dan terakhir mereka menjejakkan kaki di sekolah tersebut. Selepas itu aku harus bergerak sendiri. Aku bertuah seorang pelajar senior mengambil aku sebagai adik angkatnya. Kakak Che Sham sentiasa bertanya kabar sekiranya aku memerlukan bantuan sepanjang berada di daerah asing ini.

Selain beliau, aku juga berkawan dengan teman-teman sebilik dan teman sekelas yang lain. Waktu itu aku masih tercari-cari samada perlu rapat dengan teman sekelas atau teman sebilik. Akhirnya aku memilih teman sebilik. Kami dalam tingkatan yang sama tetapi berlainan aliran, aku aliran melayu, Moz aliran Inggeris. Aku makan pagi dan malam bersamanya. Pergi ke bilik air waktu subuh pun bersama. Keluar ke pekan Kangar setiap hujung minggu bersama. Malah Moz juga sering membawa aku berkunjung ke rumah keluarga beliau di Kg Sena, Kangar. Aku mengenali hampir seluruh keluarganya, ayah, ibu tiri, nenek, emak saudara, bapa saudara, sepupu dan adik-beradiknya. Walaupun keluarganya hidup serba sederhana, tetapi mereka amat kaya dengan budi bahasa. Aku jadi tidak kekok bersama mereka. Hingga kini, walaupun sebahagian besar mereka telah tiada di dunia ini, wajah dan jasa mereka tetap aku kenang.

Aku juga berkenalan dengan Fauziah. Walau pun kami berlainan aliran, tetapi aku jadi rapat apabila mengetahui kami berasal dari daerah yang sama di Perak. Memandangkan bapa beliau bekerja sebagai Sarjan Polis di Perlis sejak berpuluh tahun, Fauziah dilahirkan di Perlis. Aku dijadikan anak angkat oleh keluarga Fauziah. Selalunya aku akan berkunjung ke rumah keluarganya apabila cuti hujung minggu. Di sini aku dapat melepaskan kerinduan pada loghat dan makanan Perak. Malah aku turut menyertai keluarga ini berpindah dari rumah kampong ke Berek Polis Beseri. Penat juga mengangkat dan menyusun barangan, tapi aku gembira menjadi sebahagian dari keluarga ini. Kini kedua ibu-bapa angkat ku juga telah meninggal.

Aku menjadi rapat dengan teman sekelas hanya apabila aku berada di Tingkatan 4 dan 5. Aku masih ingat kami 6 pelajar perempuan yang sering bersama ke mana sahaja, Aku, Yati, Dikna, Suraini, Salmah Mae dan Aspa. Hidup kami penuh gelak ketawa. Kadang-kadang pelajar perempuan lain menjuihkan mulut memandang kami, meluat agaknya melihatkan kami sentiasa gembira. Pelajar lelaki juga menggelar kami "geng galak". Ah! Peduli apa, kami tidak ganggu oranglain, kami hanya mahu menikmati hidup bersama ini sepenuhnya. Kini seorang dari kami telahpun mengadap Ilahi. Arwah Aspa meninggal beberapa tahun lalu kerana menghidap barah.

Hubungan aku dengan teman-teman sekolah ini terputus agak lama, maklumlah waktu itu kemudahan yang ada hanyalah surat-menyurat. Perpindahan ke sana ke mari kerana menyambung pelajaran dan bekerja dan sikap malas menulis menyebabkan semua sahabat aku membawa diri masing-masing. Sehinggalah pada tahun 2006, seorang teman, Pak Ark mengambil inisiatif mengumpulkan semula teman-teman dan mewujudkan komuniti kami sendiri iaitu Asputra79.

Akulah orang yang paling gembira dan bersyukur kerana dapat menghubungi semula teman-teman. Ada yang kini memegang jawatan tinggi, yang bergelar usahawan, yang telah bergelar hajah dan haji, dan ramai yang kini menunggu masa menerima menantu. Selain dari Arwah Aspa, aku juga telah kehilangan seorang lagi sahabat Arwah Mohsin.

Aku berharap hubungan yang baru disambung semula akan terus berkekalan hingga ke akhir hayat.

1 comment:

Anonymous said...

akak ni dulu sekolah mana? sains Perlis ke MRSM Beseri