Monday, July 13, 2009

Sahabat Lama (1)

Jambatan penghubung Pekan Parit dengan Kampung Belanja Kiri - kampung asal Arwah Apak. Jambatan ini untuk kegunaan pejalan kaki, basikal dan motosikal sahaja.
Di tengah-tengah jambatan ini terletaknya Pulau Chempaka Sari,
yang sepatutnya dimajukan sebagai pusat rekreasi

Pekan Parit tidak banyak berubah...sama seperti sewaktu aku kecil

Aku tiba-tiba berminat mencari teman-teman lama yang telah terpisah.

Aku ramai teman, tapi 'best friend' hanya boleh dikira dengan jari. Tapi teman yang ramai itu tidak pernah pula aku bermusuh atau bermasam muka. Tapi aku tidak pasti samada terdapat teman yang menganggap aku ini musuh mereka. Sebab belum pernah ada sesiapa pun yang memberitahu aku begitu.

Teman sekolah rendah...tidak ramai yang kekal dalam ingatan aku. Cuma teman rapat seperti Echah, Dah, Salasiah atau yang lelakinya seperti Wahab, Bidi dan Anuar. Yang lain aku sudah ingat-ingat lupa. Maafkan aku, mungkin waktu itu aku tidak begitu menghargai persahabatan. Aku cuma banyak berkawan dengan sahabat-sahabat rapat itu saja setiap kali waktu belajar, waktu rehat, waktu aktiviti petang atau waktu mengaji Al Quran.

Tetapi sahabat di sekolah menengah amat rapat di hati aku. Aku bersekolah asrama selama 5 tahun di Perlis. 5 tahun itu aku dewasa bersama sahabat-sahabat aku. Kami bersama tidor, mandi, solat jemaah, makan 5 kali sehari, belajar, prep class petang dan malam, bersukan, bercuti, aktiviti ko-korikulum dan sebagainya. Waktu itu aku rasa aku lebih rapat dengan sahabat dari ahli keluarga ku sendiri. kami semua mempunyai ikatan yang kuat walau pun berlainan bangsa atau berasal dari negeri yang berbeza.

Kemudian aku menyambung pengajian di Uitm Trengganu selama 3 tahun. Teman kuliah tetap sama selama 3 tahun tetapi teman bilik bertukar-tukar. Perbezaan umur aku dengan teman kuliah dan teman bilik menyebabkan persahabatan tidak begitu terjalin kejap, tetapi aku gembira kerana mampu bersahabat dengan siapa sahaja sama pelajar dari Pantai Timur atau Pantai Barat. Tidak pernah aku bermasam muka dengan sesiapa pun walau pun aku tahu mereka ada bermacam-macam kerenah. Tapi aku berpegang kepada sikap selagi orang tidak mengganggu aku, aku pun tidak akan ganggu sesiapa.

Ah....panjang nya celoteh. Akan aku sambung kembali selepas ini.

No comments: