Friday, July 17, 2009

Sahabat Lama (2)

Dari atas Jambatan Nordin, penghubung utama Kampung Tanjung Belanja dengan Pekan Parit -
pemandangan ke arah timur yang indah. Sungai Perak serta gunung yang berbalam di kejauhan

Masjid Tanjung Belanja - jumlah jemaah di masjid ini berlipat-ganda apabila tiba Aidil Fitri,
anak perantauan pulang ke kampung

Pekan Tanjung Belanja - sebuah pekan "cowboy"

Cerita tentang sahabat sekolah rendah.

Waktu ini paling bahagia dalam hidup kebanyakan kita. Kita tidak pernah memikir tentang masalah. Ibu bapa yang perlu memikir macam mana hendak menjadikan kita manusia berguna, manusia sempurna.

Aku pun begitu. Yang aku ingat setiap pagi aku bangun dari tidur, bersarapan seadanya dan terus berjalan ke sekolah dengan kakak aku, Yong. Tetapi selepas aku mempunyai kawan sendiri, aku tidak lagi berulang-alik dengan Yong.

Kadang-kadang sepanjang jalan pergi atau pulang dari sekolah, mulut kami riuh bercerita itu-ini, panas matahari tak terasa dik seronoknya bergurau.

Tiba di rumah, setelah makan tengah hari dan mandi-manda, kawan-kawan akan datang ke rumah dan kami berjalan kaki pula ke kelas Fardhu Ain. Cuaca panas dan jaraknya agak jauh dari rumah aku. Emak asyik marah kerana kedegilan aku tidak mahu menggunakan payung. Tetapi aku gembira walau berpanas terik. Seingat aku tidak pernah aku ponteng kecuali sebab demam. Apa lagi di sini aku ada kawan-kawan baru yang lebih ramai.

Pulang dari kelas Fardhu Ain kami akan singgah di mana-mana untuk bermain. Kadang-kadang di halaman rumah aku atau kadang-kadang di rumah sahabat yang lain. Permainan kami begitu ringkas, tidak perlu mengeluarkan modal. Kami bermain sorok-sorok, galah panjang, polis sentri atau 'rounders'. Kalau cuaca tidak baik, kami main serimban menggunakan kulit kerang atau batu jalan sahaja. Begitu lah aktiviti harian kami yang sentiasa cergas. Sebab itu zaman kami dulu jarang jumpa kanak-kanak yang obesiti.

Janji dengan emak masing-masing, sebelum Maghrib semua mesti balik ke rumah. Sekiranya ada yang melanggar arahan, siap akan dibedal. Indahnya waktu itu, kita boleh dibedal oleh sesiapa sahaja termasuk jiran-jiran kita. Mereka menganggap kita sebagai anak mereka yang perlu didisiplinkan. Dan indahnya juga, kita tidak akan berani mengadu kepada emak kita mengenai 'makcik A' tadi pukul saya, 'makcik B' marah saya. Jika mengadu, alamatnya akan terima hukuman tambahan dari Emak atau paling kurang kena tempelak "sapa suruh kamu degil sangat!!!"

Tapi aku tahu, semua keindahan itu tidak ada pada generasi kini. Anak-anak tidak bebas bermain kerana persekitaran yang tidak selamat. Semua orang mengambil sikap jaga tepi kain masing-masing dan tidak peduli hal orang lain lagi.

No comments: